I utvalgte land verden over, blant dem USA og Norge, lanserer Lenovo nye PC-er under eget varemerke, det vil si uten logoene til IBM og Thinkpad.
De nye PC-ene heter Lenovo 3000. Modellene som blir tilgjengelige i Norge er to bærbare, hvorav den ene med bredskjerm, og en stasjonær serie i to grunnutførelser: tårn og pult.
Lenovo forklarer at de framover vil balansere to varemerker.
Think skal rettes mot bedriftsmarkedet gjennom relasjonssalg, og bestå av noe mer forseggjorte produkter, mens Lenovo skal signalisere mer standardiserte produkter for bedrifter og forbrukere, og omsettes gjennom transaksjonssalg.
Begge merkene vil støttes av IBM teknisk support i Norge, med 17 lokasjoner fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord, Sarpsborg i øst og Bergen i vest.
De to nye bærbare modellene er C100 med vanlig skjerm, og N100 med bredskjerm. C100 kommer tidlig i mars, mens N100 kommer mot slutten av mars. Lenovo varsler også en framtidig modell innen kategorien ultralettvekter med bredskjerm. (Bildet viser N100.)
Disse bærbare maskinene får IBMs kjente og anerkjente tastatur. Det sølvfargede lokket skiller dem utvendig fra Thinkpad. Vekten blir 2,8 kilogram, disken er fra 40 til 100 GB. Alle variantene har DVD-brenner, og de dyreste modellene, fra 8590 kroner, har Intels Centrino-teknologi med allsidig WLAN. Modellene med Celeron-prosessor starter på 6290 kroner. Både Celeron- og Centrino-variantene tilbys med alternativt Windows XP Home og Pro. Det er innebygget kortleser og et rikt utvalg inn- og utganger. Modellene med bredskjerm kan leveres med integrert kamera. Pekeredskapet er begrenset til flatmus: IBMs karakteristiske lille stavmus er forbeholdt Think-maskinene.
De stasjonære maskinene som tilbys i Norge, døpt J100, har AGP-grafikk (altså ikke PCI Express), og Intel-prosessorene Pentium 4 og Celeron. Lenovo legger vekt på at de skal være spesielt stillegående. Uten skjerm starter prisen på 3990 kroner. En 17 tommers flatskjerm i 1280 ganger 1024 punkter kommer på 1990 kroner.
Brukerstøtte og sikkerhet gjøres til viktige salgsargumenter for de nye Lenovo-modellene, både de bærbare og de stasjonære. Å gjenopprette systemet etter helkrasj skal bare kreve ett tastetrykk, Ordningen «Lenovo Care» tilbyr automatisk oppdatering, støtte til konfigurering, innstilling av nettverk og sikkerhet med mer.
(Alle de oppgitte prisene er inklusiv merverdiavgift.)
Les også:
- [26.06.2006] Derfor smaker Lenovo-PC-er bedre
- [15.05.2006] Nye Lenovo-produkter uten IBM-logo
- [08.02.2006] Fire nye Thinkpad fra Lenovo
- [18.01.2006] De store PC-merkene bygger inn 3G-mobil
- [04.01.2006] Ukjente selskaper lager verdens bærbare