ANALYSER

Lenge til stue-PCer blir allemannseie

Flere hindringer må ryddes av veien før mediesenter-PCer for stuebruk kan bli en salgssuksess.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
29. sep. 2004 - 06:25

Fordi prisen på PC-er stadig er fallende, har PC-produsentene og deres partnere i distribusjonskanalen forsøkt å finne muligheter for å skaffe seg høyere marginer. Initiativ fra blant annet Microsoft og Intel på løsning for multimedia og digitale hjem, har ført til at PC-produsentene har fått øynene opp for et marked i grenselandet hvor konsumentelektronikken og IT-utstyret overlapper hverandre.

Et resultat av dette er mediesenter-PCen, en maskin som ifølge Gartners definisjon fungerer som både en tradisjonell PC, en tv-mottaker, en digital videoopptaker og et stereoanlegg - det hele samlet i en enkel boks. Denne typen PC-er kommer i tre formfaktorer, kubeformet som et ministereoanlegg, et slankt kabinett som kan plasseres under en tv, eller som en vanlig PC.

Ifølge Gartner inkluderer en mediesenter-PC i hvert fall det følgende:

  • Separate enheter for å spille av og å brenne DVD-er
  • Tv-mottaker for mottak av analoge eller digitale sendinger, enten via eteren, kabel eller satellitt.
  • Både digital (DVI) og analog (VGA) utgang til skjerm.
  • Lydkort og grafikkort som sammen tilbyr lyd- og bildefunksjonalitet over gjennomsnittet
  • Støtte for fjernkontroll
  • Støtte for trådløst nettverk
  • En mer enn gjennomsnittlig stor harddisk
  • Minne, hovedkort og prosessor

I tillegg, ifølge Gartners definisjon, må maskinene inkludere et operativsystem spesielt designet for både tradisjonelle PC-applikasjoner og multimediebasert underholdning - en enkel medieutvidelse er ikke tilstrekkelig. Systemene må kunne støtte både musikk, bilder, tv- og FM-radiomottak, samt kunne fungere som en videoopptaker.

Ikke alle vil være enige i alt dette er absolutte krav for at et mediesenter skal fungere helt utmerket, men det er disse kravene Gartner har tatt utgangspunkt i i forbindelse med analyse om hvorfor denne typen maskiner ikke selger som varmt hvetebrød. Gartner nevner en rekke årsaker.

    Les også:

Det første analyseselskapet nevner er svak markedsføring og antatt kompleksitet. I stedet for å markedsføre denne nye typen maskiner entusiastisk, har produsentene rett og slett antatt at kundene ville foretrekke en enkel, plassbesparende alt-i-ett underholdningsenhet framfor separate enheter tilpasset spesifikke oppgaver.

Gartner mener at dette ikke er motivasjon nok, og at få er villige til å erstatte velprøvde enheter med en ukjent boks som trolig vil være utdatert i løpet av tre år. Dette gjelder ikke minst en som i likhet med alle PC-er tar lang tid å starte opp, og som er plaget med uventede driftsavbrudd, også kalt ”krasj”.

I tillegg mener Gartner at maskinene omgis av en aura av teknisk kompleksitet som avskrekker alle, bortsett fra de som også ellers tar i bruk det nyeste av IT-utstyr. Selv disse brukerne har det vært vanskelig å overbevise om at disse PC-ene skal være bedre integrerte og enklere å bruke enn den typen multimedie-PCer de selv kan bygge ved hjelp av de beste komponentene som selges løst.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Gartner mener at mediesenter-PC må gjøres enda enklere å bruke, og de må være mer pålitelige. Men aller mest må de markedsføres mer aggressivt. Gartner mener at spesielt leverandører av mobile produkter som fungerer godt med trådløse nettverk vil ha en stor fordel.

Også prisen er et sentral spørsmål. Som nevnt ble mediesenter-PCene introdusert blant annet som en måte for å oppnå høyere marginer, det vil si større fortjeneste per solgt produkt. Dette i motsetning til mye av den konkurrerende konsumentelektronikken på markedet. Prisen på blant annet DVD-spillere har jo rast det siste året. Samtidig var den gjennomsnittlige prisen på mediesenter-PCer i Europa i første kvartal av 2004, hele 1600 euro, omtrent 13.000 kroner. Gartner mener at produsentene med slike priser har forsøkt å tjene inn igjen sine investeringer ved satse på entusiasmen til de ivrigste brukerne, samt å opprettholde disse prisene så lenge som mulig.

Gartner mener dette er en utdatert strategi og at selskapene som følger den gjør en feil, siden salget av hjemme-PC-er først og fremst drives av prisen. Strategien kan bety at det vil ta lang tid før selskapene vil vinne tilbake de store summene som er investert i å utvikle disse produktene.

I tillegg er det et problem at denne typen PC-er raskt - ofte i løpet av få måneder etter lanseringen - blir utdaterte, fordi konsumentelektronikken utvikler seg så raskt. Dette gjør det enda vanskeligere å forsvare de høye prisene.

Gartner mener også at utvalget av fristende, digitalt innhold må gjøres vidt tilgjengelig og ikke være belemret med urimelige hindre på grunn av opphavsrett, før salget av mediesenter-PCer vil ta av. Gartner mener at film- og medieindustrien ikke har særlig annet valg enn å ta i bruk en kompromissløsning som tilfredsstiller brukernes forventninger om visse rettigheter til kopiering, deling og aksess. Gartner mener likevel at medieindustrien vil trenere dette i det lengste, men at et rammeverk for en løsning kan ventes i 2005.

På den annen side sier Gartner at en fungerende DRM-løsning (digital opphavsrettshåndtering) ikke vil være ferdigutviklet før i 2007. Fram til da vil det være personlig innhold som må drive fram etterspørselen for mediesenter-PCer. Men Gartner mener det er grenser for hvor langt PC-produsentene kan oppfordre til "egenprodusert" innhold, siden mye av sannsynligvis vil være ulovlig kopiert innhold.

Et relatert problem er at mange brukere har problemer med å finne og organisere innhold lagret på deres harddisker. Gartner mener at søkefunksjonaliteten i dagens operativsystemer ikke er gode nok. Gartner tviler på at dette er funksjonalitet som vil komme i operativsystemene med det første, heller ikke i Microsoft Longhorn.

Som om ikke dette er nok, mener Gartner at forhandlerne og distributørene, som er de som mange av kundene henvender seg til, mangler kunnskap om denne type produkter, og dermed har vansker for å overbevise tvilende kunder om at denne typen produkter er verdt pengene.

For at nye typer konsumentelektronikk skal bli en stor suksess, er det ifølge Gartner tre ting som teller mer enn fancy, ny funksjonalitet. Produktene må ha en attraktiv pris, være enkle å bruke, samt ha en klar bruksverdi for millioner av brukere,

Gartner mener at dagens mediesenter-PCer ikke tilfredsstiller noen av disse tre punktene. Samtidig haster det for produsentene å få i gang salget, for Gartner mener at slik som tv-mottakere og støtte for digitale videoopptak snart vil finne veien til PC-enes hovedkort. Så snart det skjer, vil enhver ny PC være en mediesenter-PC som selges til relativt lav pris.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra