IDC la i går fram nye kvartalstall for pc-markedet. Denne gangen er det tredje kvartal som er i fokus. I forhold til samme kvartal i fjor, har salget av pc-er gått opp med 11 prosent. IDC mener det ble solgt nesten 89,7 millioner pc-er globalt i de tre månedene. Men denne veksten er likevel tre prosentpoeng lavere enn det som var ventet.
Det er spesielt i USA at salgsveksten har vært lav. Vekten var ventet å bli på nærmere 11 prosent, men ente opp på 3,8 prosent, sammenlignet med tredje kvartal i 2009.
Trenden fra tidligere kvartaler fortsetter. Salget av stasjonære pc-er til bedrifter er økende, samtidig som at salget av bærbare pc-er, inkludert netbooks, til forbrukere, stadig går nedover.
IDC-analytikeren Jay Chou forteller dog at salget bedret seg betydelig i september, noe som kan være en opptakt til hva som er i vente.
– Lavere komponentpriser, spirende begeistring omkring nye mediesentriske formfaktorer og fortsatt kjøp i bedriftsmarkedet bør kunne gi en konkurransedyktig førjulssesong, sier Chou.
EMEA-markedet (Europa, Midt-Østen og Afrika) opprettholdt en tosifret vekst i andre kvartal, noe som dels skyldes restitusjon i de fremvoksende markedene og økt utskifting av pc-er hos bedrifter i Vest-Europa. Etterspørselen etter minibærbare pc-er fortsetter derimot å falle blant forbrukerne.
Noe av årsaken til det fallende salget av minibærbare kan være Apples iPad, mener IDC. Dette gjelder spesielt i USA.
– Haloeffekten til enheten hjelper også til å øke Mac-salget og har ført til at Apple har flyttet opp til tredjeplass i det amerikanske markedet, sier Bob O'Donnel, IDCs visepresident for klienter og skjermer, i en pressemelding.
På det siste året har Apple økt sin andel i det amerikanske pc-markedet fra 8,9 til 10,6 prosent, mens salgsveksten har vært på 24,1 prosent. Dermed har selskapet passert Acer i USA.
Globalt er Apple likevel ikke store nok til å komme med blant de seks største. IDC har ikke oppgitt egne tall for Mac-salget globalt.
De tre selskapene på topp, HP, Acer og Dell, taper alle markedsandeler til de mindre utfordrerne, Lenovo, Asus og Toshiba. Både Lenovo og Asus har globalt økt salget med over 30 prosent det siste året. Også Acer og Dell opplever salgsvekst, men ikke like stor som utfordrerne. HP er det eneste selskapet som opplever en svak tilbakegang.