Lenovo kunngjorde i dag at selskapet for første gang er den største leverandøren av pc-er i Norge. Bakgrunnen for dette er tall fra analyseselskapet IDC for første kvartal i år.
En drøm
I en pressemelding sier daglig leder for Lenovo Norge, Anders Lersveen, at dette er det han har drømt om siden han kom til selskapet for omtrent ti år siden.


Han roser både egne ansatte, partnere og kunder, som har bidratt til dette, samtidig som han forteller at målet framover er oppnå lignende vekst for selskapets nettbrett- og serverprodukter.
Lenovo hadde i forrige kvartal en markedsandel på 26,3 prosent. To år tidligere var andelen på 9,8 prosent.
I samme periode har det totale pc-salget i forbrukermarkedet i Norge gått ned med 7,2 prosent, mens det har falt med 12,4 prosent i bedriftsmarkedet.
Les også: Ti år siden ThinkPad ble kinesisk
Ikke bare markedsandeler
Til tross for at pc-markedet både i Norge og globalt har blitt svekket de siste årene, har Lenovos leveranser vært voksende.
Selskapet oppgir det i Norge, i løpet av de to siste årene, har økte pc-leveransene med 113,6 prosent i forbrukermarkedet og med 41,8 prosent i bedriftsmarkedet.
HP har i lang tid vært den største leverandøren, men selskapet har ifølge IDC-tallene hatt en negativ trend de siste kvartalene. I forrige kvartal endte markedsandelen på 23,7 prosent.
Leste du denne? Lenovo skal droppe «crapware»
Apple
Diagrammet over viser at Apple er den tredje største pc-leverandøren i Norge og har vært det litt til og fra det siste året.
Men det ser det ut til at økningen i Mac-salget som selskapet meldte om globalt, ikke gjelder Norge. For her taper selskapet markedsandeler i marked som krymper. Dell har motsatt trend og vil passere Apple dersom trenden fortsetter.
Heller ikke Acer greier å opprettholde posisjonen i det norske markedet.
Bakgrunn: Lenovo vokser kraftig i Europa