RESULTATERFINANS

Lenovo surfer på PC-salget i Norge

Lenovo-sjef Hanne Klausen har grunn til å smile for PC-salget som vil fortsette inn i 2008.

23. jan. 2008 - 09:32

Ifølge IDC vokste det globale PC-markedet i 15,5 prosent i fjerde kvartal 2007, målt i antall leveranser og sammenliknet med samme kvartal i 2006.

Norge ligger på ingen måte tilbake, og er over det globale gjennomsnittet med 21 prosent. Totalt ble det solgt rundt 1,2 millioner PC-er i Norge ifjor. Det er første gang salget passerte en million, og det antas at Norge har flest PC-er i forhold til antall innbyggere.

Analyseselskapet Visendi har på oppdrag fra IKT-Norge gjort en analyse av IT-bransjens behov for 2008. 500 IT-sjefer har svart på hva som vil investeres mest i, og PC-salget ser bare ut til å fortsette å vokse ifølge analysen.

- Nordmenns appetitt på PC-er er fortsatt meget høy, sier nestsjef i IKT-Norge, Fredrik Syversen.

Administrerende direktør Hanne Klausen i Lenovo er blant dem som nå kan smile bredt over kjøpegleden. Selskapet hadde en vekst på 22 prosent målt i fjerde kvartal 2007 mot samme periode året før.

- Vi ser en klar dreining fra stasjonære til bærbare PC-er, sier Klausen til digi.no.

Lenovo ligger likevel tilbake fra HP. Salget av bærbare PC-er i fjorårets siste kvartal økte med hele 68 prosent fra samme kvartal året før.

Totalt solgte HP 458.754 PC-er i Norge ifjor. På andreplass følger Dell med 215.033 PC-er (minus 1 prosent fra året før), mens Fujitsu Siemens kaprer tredjeplassen med et salg på 150.951 enheter.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra