Tøft marked, men solide resultater. Det er overskriften på Lenovos kvartalsrapport for det første kvartalet i selskapets avvikende regnskapsår.
Før Windows 10: Svalestup for salg av pc-er
Salgssvikt
Selskapet hadde en omsetning på 10,7 milliarder dollar, tre prosent høyere enn i samme kvartal i fjor. Men samtidig har inntektene blitt kraftig redusert. Inntekten før skatt endte på 52 millioner dollar, hele 80 prosent lavere enn for et år siden. Nettoinntekten falt med 51 prosent til 105 millioner dollar.
Også Lenovo merker nå svikten i etterspørselen etter pc-er og Windows-baserte nettbrett, men øker markedsandelene. Selskapet leverte 13,5 millioner slike maskiner, ned 7,1 prosent fra i fjor.
Mobilvirksomheten, som også omfatter Android-baserte nettbrett og smarte tv-er, økte omsetningen med 33 prosent til 2,1 milliarder dollar. Men dette skyldes at også omsetningen fra Motorola nå er inkludert. Dette utgjorde 1,2 milliarder dollar i forrige kvartal.
Best på pc: Lenovo nå nummer en i Norge
Smartmobil
Lenovo leverte totalt 16,2 millioner smartmobiler i forrige kvartal, noe som er 2,3 prosent flere enn i samme kvartal i fjor. Av dette var Motorolas bidrag på 5,9 millioner enheter – en nedgang for det tidligere Google-eide selskapet på 31 prosent på et år.
Selskapet forklarer det blant annet med lavere etterspørsel og mer konkurranse, spesielt i Kina, som er Lenovos hjemmemarked, men også i Brasil og Latin-Amerika, hvor Motorola har vært populært. Også valutasvingninger har bidratt til lavere salg av Motorola-smartmobiler.
Takket være oppkjøpet av IBMs tidligere x86-server-virksomhet er omsetningen til Lenovos enterprise-gruppe nå på 1,1 milliarder dollar, 5,8 ganger høyere enn for et år siden. Avdelingen hadde likevel et driftsresultat på minus 40 millioner dollar.
Vekst: Etterspørselen etter servere øker kraftig
Stillingskutt
Resultatet av dette er at Yuanqing Yang, president og CEO i Lenovo, i går sendt ut et brev til alle de ansatte i selskapet hvor han forklarer at situasjonen i pc-markedet og den ennå ikke fullførte integrasjonen av de to innkjøpte virksomhetene betyr at selskapet utgjør utfordringer som må tas hensyn til.
Derfor kommer selskapet til å redusere arbeidstokken med 3200, noe som utgjør omtrent 5 prosent av de totalt 60 000 ansatte i selskapet. Ifølge Yang vil dette utgjøre en del av en større kuttrunde hvor målet er å redusere utgiftene med omtrent 650 millioner dollar i det inneværende kvartalet og omtrent 1,35 milliarder dollar på årlig basis.
Inkludert er også omstruktureringer som skal sikre vekst for alle forretningsområdene.
Leste du denne? Ti år siden ThinkPad ble kinesisk