Scandinavia Online hadde et meget svakt første halvår i 1999, der mange folk, spesielt i salgsavdelingen i den norske virksomheten, forsvant fra selskapet. Ifølge børsprospektet til SOL var summen av inntektene fra januar til juni rundt 37,5 millioner svenske kroner.
I dag melder selskapet at salgsinntektene for første halvår ligger på 109 millioner svenske kroner, ifølge svenske Vision, og at portalvirksomhetene utgjør 93 millioner kroner. Dermed har SOL allerede passert hele omsetningen fra i fjor (var på drøyt 102 millioner kroner), men resultatene ser fortsatt ikke pene ut. Dessuten er inntektene i andre kvartal år 2000 lavere enn i første.
Driftsresultatet er på minus 242 millioner kroner, med en økning av tapet fra 99,6 millioner kroner i første kvartal til hele 142,7 i andre kvartal i år. Vision skriver at dette skyldes markedsføring, produktutvikling og en svak utvikling i e-handelsvirksomhetene.
- Inntektene er marginalt lavere enn forventet. De gjenspeiler at noe av fokuset er tatt bort fra driften og over på børsnoteringen, sier styreformann i SOL, Sverre C. Munck, til digi.no.
En av måtene å sørge for at selskapet greier seg finansielt til driften bedrer seg, er å selge datterselskaper. Det har SOL gjort med vellykket resultat det siste året, og konsernsjef Birger Steen signaliserte på et analytikertreff torsdag at det samme kan skje i fremtiden.
Blant annet kan auksjonstjenesten Bid2Day International og e-handelsselskapet Netbonus bli helt eller delvis solgt, skriver Vision.