Norske bedrifter har kjøpt råd og tjenester for mer enn 500 millioner kroner i forbindelse med de nye personvernreglene, ifølge Dagens Næringsliv.
– Bedriftene er livredde for bøter, sier Rune Opdahl, partner og leder for et personvernteam i advokatfirmaet Wiersholm, til avisen.
Det gir både advokater og konsulentgigantene en strøm av oppdrag for bedriftene som må rette seg etter EUs nye personvernforordning GDPR før den innføres i Norge 1. juli.
_logo.svg.png)

Det er bedriftenes plikt å oppdatere systemer og rutiner. Alvorlige brudd kan føre til mellom 2 og 4 prosent av årlig omsetning i bøter.
Ifølge gjennomgangen som DN har gjort, har flere av de største advokatfirmaene dratt inn mellom 15 og 20 millioner kroner i rene GDPR-inntekter det siste året. I tillegg har det ført til økt arbeid i andre deler av virksomheten.