Avtroppende Norman-sjef Henning Hansen forlater ei skute i god form. Tallene for andre kvartal viser vekst i omsetning på 18 prosent sammenliknet med samme periode i fjor, og resultat før skatt er bedret med 10 prosent.
Dermed klarer Norman sitt åttende kvartal på rad med tosifret vekst.
Dette blir trolig Henning Hansens siste kvartalsfremleggelse for Norman. I midten av juni ble det klart at han går til Firm, et norsk selskap som lager teknologi for spørreundersøkelser på nett. Ifølge avtalen blir Hansen sittende til en ny leder er utnevnt for Norman.
Normans driftsinntekter ble 56,7 millioner kroner i andre kvartal mot 48,1 millioner kroner i samme periode i fjor. Selskapets EBITDA-resultat ble 6,5 millioner kroner mot 6,2 millioner kroner året før. Resultat før skatt ble 5,6 millioner kroner i andre kvartal, mens resultatet i samme periode i fjor var 5,1 millioner kroner.
Antallet nye virusangrep er fortsatt sterkt økende, selv om det i andre kvartal ikke dukket opp nye virus av ekstraordinært alvorlig karakters, skriver selskapet i sin pressemelding.
- Markedet for antivirus-programvare utviklet seg generelt positivt også i andre kvartal, men vi er særlig fornøyd med avslutningen av kvartalet, samt at vi som en del av satsningen mot bedriftsmarkedet har inngått enda en ny viktig OEM-avtale, sier Hansen.
Norman har også inngått viktige kontrakter med Arla Foods, Skattedirektoratet og Fujitsu Siemens Computers.
Norman hadde i andre kvartal en omsetningsøkning i Europa utenfor Norge på 31 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Mens Europa nå representerer 68 prosent av Normans omsetning, står det norske markedet for 25 prosent av omsetningen.
For fremtiden melder Norman at de har stor tro på at deres Sandbox-teknologi skal gi dem innpass flere steder. Dette er en proaktiv teknologi, som skal kunne kjenne igjen virus-oppførsel og stoppe virus som ennå ikke er registrert. En ny versjon ble sluppet i løpet av andre kvartal.