KARRIERE

Lønnsomt å utvikle kvinner til ledere

Accentures egne erfaringer bekreftes av en internasjonal undersøkelse, sier Kirsti Kierulf.

8. mars 2010 - 09:52

Det er sunt for forretningen å sørge for at også kvinner gis mulighet til å utvikle lederegenskaper. Det synes å være hovedkonklusjonen i en undersøkelse blant over 500 ledere i store og mellomstore bedrifter i 20 land i Europa, Asia, Nord Amerika og Latin Amerika, utført av Accenture: Women Leaders and Resilience (pdf, 86 sider).

Ifølge disse lederne ligger nøkkelen til en vellykket karriere i evnen til å takle utfordringer og se muligheter framfor begrensninger. Det er i disse evnene at toppledere skiller seg ut i sterkest grad. Programmer for karriereutvikling som bidrar til å styrke disse evnene, særlig for kvinner, gir klare fordeler for virksomheten, går det fram av undersøkelsen.

– Evnen til å vende utfordringer til muligheter læres. Organisasjoner og bedrifter må sørge for at kvinner som presterer godt, får et bredt spekter av erfaringer, inkludert kursing og veiledningsvirksomhet for å øke disse evnene. Det vil bidra til å gi dem den selvsikkerhet som kreves for å lykkes i topplederposisjoner, sier innovasjonsdirektør Kirsti Kierulf i Accenture Norge.

Kierulf mener det ligger et klart råd til bedrifter i dette:

– Fremtidsrettede virksomheter må søke å tiltrekke, beholde og legge opp til karriereprogrammer som hjelper kvinner frem til lederroller, sier hun.

60 prosent av virksomhetene i undersøkelsen tilbyr kvinner karrierefremmende arbeidsoppgaver. 40 prosent forbereder kvinner på seniorlederroller. Svarene i undersøkelsen tyder på at finanskrisen ikke i særlig grad har gått ut over utviklingsprogrammer spesielt rettet mot kvinner.

− Kombinasjonen av tilpasningsdyktighet, fleksibilitet og gjennomslagsevne er de nye kriteriene for å bevege seg oppover karrierestigen. I en tid med økonomisk usikkerhet og intens konkurranse vil selskaper som fokuserer på disse evnene i sitt lederskap ha en klar fordel, sier Kierulf.

Innovasjonsdirektør Kirsti Kierulf i Accenture Norge sier de arbeider hardt hver dag for å leegge til rette for spennende karrieremuligheter for kvinner. <i>Bilde: Accenture Norge</i>
Innovasjonsdirektør Kirsti Kierulf i Accenture Norge sier de arbeider hardt hver dag for å leegge til rette for spennende karrieremuligheter for kvinner. Bilde: Accenture Norge

Nesten halvparten av bedriftene i undersøkelsen sørger for interne mentorer for kvinner på vei oppover, og har programmer som skal tilrettelegge for balanse mellom arbeidsliv og fritid.

Accenture Norge har i dag en kvinneandel på 34 prosent. Selskapet har satt seg som mål å bli en arbeidsplass der det råder full likestilling mellom kvinner og menn. Som legg i et initiativ kalt «kvinner velger Accenture» er det opprettet en arbeidsgruppe som løpende vurderer hvor langt man er fra målet, og iverksetter tiltak for stadig å komme nærmere.

– Det handler om å ta egen medisin. Vi er langt fra i mål, og vi må arbeide hardt hver dag for å legge til rette for spennende karrieremuligheter for kvinner, sier Kierulf.

Accenture har i mange år deltatt og støttet arrangementet «Jenter og data» på NTNU, samt initiativ ved NTNU for å minske frafall av kvinnelige IT-studenter. Selskapet samarbeider med Microsoft og Bærum kommunene om arrangementet «DigiGirlz».

I år har Accenture for fjerde år på rad et eget 8. mars-arrangement for jenter i første år på videregående skole. Poenget er å motarbeide fordommer mot å velge teknologifag, og vise bredden av spennende arbeidsoppgaver i teknologitunge bedrifter.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra