Det er sunt for forretningen å sørge for at også kvinner gis mulighet til å utvikle lederegenskaper. Det synes å være hovedkonklusjonen i en undersøkelse blant over 500 ledere i store og mellomstore bedrifter i 20 land i Europa, Asia, Nord Amerika og Latin Amerika, utført av Accenture: Women Leaders and Resilience (pdf, 86 sider).
Ifølge disse lederne ligger nøkkelen til en vellykket karriere i evnen til å takle utfordringer og se muligheter framfor begrensninger. Det er i disse evnene at toppledere skiller seg ut i sterkest grad. Programmer for karriereutvikling som bidrar til å styrke disse evnene, særlig for kvinner, gir klare fordeler for virksomheten, går det fram av undersøkelsen.
– Evnen til å vende utfordringer til muligheter læres. Organisasjoner og bedrifter må sørge for at kvinner som presterer godt, får et bredt spekter av erfaringer, inkludert kursing og veiledningsvirksomhet for å øke disse evnene. Det vil bidra til å gi dem den selvsikkerhet som kreves for å lykkes i topplederposisjoner, sier innovasjonsdirektør Kirsti Kierulf i Accenture Norge.
Kierulf mener det ligger et klart råd til bedrifter i dette:
– Fremtidsrettede virksomheter må søke å tiltrekke, beholde og legge opp til karriereprogrammer som hjelper kvinner frem til lederroller, sier hun.
60 prosent av virksomhetene i undersøkelsen tilbyr kvinner karrierefremmende arbeidsoppgaver. 40 prosent forbereder kvinner på seniorlederroller. Svarene i undersøkelsen tyder på at finanskrisen ikke i særlig grad har gått ut over utviklingsprogrammer spesielt rettet mot kvinner.
− Kombinasjonen av tilpasningsdyktighet, fleksibilitet og gjennomslagsevne er de nye kriteriene for å bevege seg oppover karrierestigen. I en tid med økonomisk usikkerhet og intens konkurranse vil selskaper som fokuserer på disse evnene i sitt lederskap ha en klar fordel, sier Kierulf.
Nesten halvparten av bedriftene i undersøkelsen sørger for interne mentorer for kvinner på vei oppover, og har programmer som skal tilrettelegge for balanse mellom arbeidsliv og fritid.
Accenture Norge har i dag en kvinneandel på 34 prosent. Selskapet har satt seg som mål å bli en arbeidsplass der det råder full likestilling mellom kvinner og menn. Som legg i et initiativ kalt «kvinner velger Accenture» er det opprettet en arbeidsgruppe som løpende vurderer hvor langt man er fra målet, og iverksetter tiltak for stadig å komme nærmere.
– Det handler om å ta egen medisin. Vi er langt fra i mål, og vi må arbeide hardt hver dag for å legge til rette for spennende karrieremuligheter for kvinner, sier Kierulf.
Accenture har i mange år deltatt og støttet arrangementet «Jenter og data» på NTNU, samt initiativ ved NTNU for å minske frafall av kvinnelige IT-studenter. Selskapet samarbeider med Microsoft og Bærum kommunene om arrangementet «DigiGirlz».
I år har Accenture for fjerde år på rad et eget 8. mars-arrangement for jenter i første år på videregående skole. Poenget er å motarbeide fordommer mot å velge teknologifag, og vise bredden av spennende arbeidsoppgaver i teknologitunge bedrifter.
Les også:
- [26.03.2010] Accenture litt svakere enn ventet
- [22.04.2009] Vil ha kvinnelige IT-forbilder
- [09.03.2009] Mer vellykket med IT