I de «de gode gamle dager» var det ikke uvanlig at en enkeltperson, eller en liten gruppe entusiastiske utviklere snekret sammen et kommersiel spill på egenhånd.
Slik er det ikke lengre. Dagens spilltitler er massive utviklingsprosjekt som ofte overgår omfanget til selv de virkelig store forretningsprogrammene.
Store utviklingsstaber, store budsjetter og lang utviklingstid henger ikke automatisk sammen med god spillopplevelse. Fortsatt er det slik at gamle enkle klassikere fenger spillerne.
Pendelen er kanskje ikke i ferd med å snu bort fra gigantspillene, men det er ihvertfall en økende interesse for små enklere spill utviklet av entusiastiske amatører.
Det har Microsoft fått med seg, og med sitt gratis utviklingsverktøy XNA, satser de på å løfte frem amatørutviklere som vil lage spill til Windows og til spillemaskinen Xbox.
- Vi skal gjøre spillutvikling morsomt igjen - Vi skal gjøre spillutvikling morsomt igjen, sier Rune Zachariassen i Microsoft Norge, til digi.no.
Fredag denne uken lanseres nettstedet Game Camp med et seminar for spillutviklere på NITH's lokaler i Oslo. Game Camp er et nettsted med forum, blogger, og artikler for alle som er interessert i spillutvikling.
Nettstedet drives av Einar Ingebrigtsen, Dan Strandberg, Raymond Holmboe, Hans Petter Harveg og Sondre Bjellås. De er alle erfarne spillutviklere med lang fartstid.
Blant foredragsholderne som er hentet inn til lanseringsseminaret, er Age of Conan utvikleren FunCom. Det loves også en live utvikling av et Xbox-spill på et 40 minutter langt foredrag.
Her kan du lese mer om Microsoft XNA, og her kan du lese mer om Game Camp.