JUSS OG SAMFUNN

Lover å sette fart på IT i det offentlige

Offentlig sektor har vært IT-sinke, sier moderniseringsminister Morten A. Meyer til digi.no. Han varsler kraftige tiltak.

28. juni 2004 - 12:40

– Det offentlig har vært lite flinke til å ta i bruk teknologi. Det er et tankekors at vi i snart ti år har vært nettbankkunder, men at vi ikke har fått tilsvarende løsninger i offentlig sektor. Nettbanktjenestene ble drevet frem for å spare kostnader. Det samme vil jeg videreføre i offentlig sektor, sier moderniseringsminister Morten Andreas Meyer til digi.no.

Uttalelsen falt i forbindelse med et møte med folkene bak eServicetorget, en løsning hvor alle offentlige tjenester kan samles på én portal. I stedet for å at brukeren må gå inn på nettsidene til skatteetat, kommune, lånekasse og så videre, skal alle tjenestene tilbys fra ett og samme nettsted. (Se artikkelen Felles portal for alle offentlige tjenester.)

I dag kom det tall fra Statistisk Sentralbyrå, som viser at 96 prosent av kommunene hadde sin egen hjemmeside i 2003. Hos nesten halvparten av kommunene var det mulig å bestille skriftlig materiale som brosjyrer og lokalplaner via Internett. Men kun hos 13 prosent var det mulig å sende byggesøknad eller søknad om barnehageplass elektronisk.

Moderniseringsministeren lover nå å få på plass en løsning som ligner på den eServicetorget har utviklet, med tjenester fra de statlige organene i løpet av 2005.

– Jeg skal ha e-signaturløsningen i offentlig sektor på plass i 2005. Dette forplikter jeg meg til å levere. Jeg har fullmakter i regjeringen til å jobbe på tvers av sektorene og departementene, så vi har et sterkt verktøy for å få det til, sier han til digi.no.

    Les også:

Meyer mener en det er på høy tid å få på plass en slik portal, hvor de offentlige etatene henvender seg til brukerne, og ikke omvendt. Han peker på at Norge har en temmelig teknofiksert befolkning som er moden for dette.

– Vi har 2,9 millioner nettbrukere i Norge. De er motivert for å ta i bruk slike tjenester. Tiden er inne for handling, sier han.

Ved å flytte behandlingen av offentlige tjenester fra papir til Internett er det mulig å spare store kostnader i offentlig sektor. Det er penger som kan brukes andre steder, for eksempel i helsesektoren, mener han.

– Dette gir enorme muligheter. Det vil på den ene siden gi en enklere hverdag for folk flest, og det vil samtidig spare produksjonskostnader i det offentlige. Vi kan flytte ressurser fra «permflytting» til pleie. Det er en vinn-vinn-situasjon, sier Meyer til digi.no.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Han peker på at Skatteetaten har vært en av de vellykkede satsingene på Internett i offentlig sektor. Skatteetaten har gjort det mulig å sende inn selvangivelsen på Internett og via SMS, og dette har gitt store gevinster for etaten.

– Skattedirektøren har bekreftet at Skatteetaten har spart 300 årsverk, og dette er en meget nøktern vurdering, ifølge han.

– Har du regnet på hvor mye det er mulig å spare i offentlig sektor ved å utnytte IT og Internett på en bedre måte?

– Akkurat hvor mye det er mulig å spare i offentlig sektor er vanskelig å si. Men det er åpenbart store gevinster å hente.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tekjobb-Indeksen 2024!
Les mer
Tekjobb-Indeksen 2024!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra