Finske HMD Global begynte i fjor å selge Android-baserte smartmobiler med varemerket Nokia. Noe av det som kjennetegner disse smartmobilene, er at Android-installasjonen er svært lik den man finner i Googles egne smartmobiler, uten alle de tilleggene som mange andre smartmobilleverandører velger å utstyre enhetene med.
I et intervju med svenske M3 forteller Ossi Korpela, HMDs nordensjef, hvorfor selskapet har valgt å levere enhetene med ren Android. Han nevner to hovedårsaker til dette.
Les også: Nå vil Nokia inn i varmen igjen. Lanserte fem nye modeller
Best for brukerne
Den ene er at selskapet rett og slett mener at den rene Android-opplevelsen er det beste valget for brukerne, og at dupliserte tjenester, egne skall til brukergrensesnittet og generell bloatware er noe som brukerne ikke har behov for, i tillegg til at det forvirrer.
Den andre årsaken som Korpola nevner, handler om sikkerhet. Selskapet ønsker å komme med månedlige sikkerhetsoppdateringer til enhetene, og det er enklere dersom enhetene ikke inneholder masse egenutviklede løsninger.
Fortsatt små, men: Både Nokia og Google vokser godt i smartmobilmarkedet
I to år til alle
I tillegg lover Korpola at alle smartmobilene til selskapet kommer til å få fulle systemoppdatering i to år.
– Dette gjelder hele utvalget vårt, og kunder skal vite at dersom de velger en Nokia-smartmobil, så er det dette de får, uten unntak, sier Korpela.
En slik garanti er det få andre leverandører av Android-mobiler som vil gi, ikke minst når man også regner med de billigste modellene.
Men to år er ikke all verdens det heller, i alle fall for flaggskipmodeller. Til sammenligning kom iOS 11 med støtte for iPhone 5S da den nye utgaven av operativsystemet ble lansert i september i fjor. Da var det fire år siden iPhone 5S kom på markedet.
Leste du denne? Retromobilene har solgt som varmt hvetebrød, forteller Nordensjef