Samferdselsdepartementet gjorde det i dag kjent at det er satt av 20 millioner kroner på Jernbaneverkets budsjett for å bedre mobil- og internettdekning på Østfoldbanen. Disse pengene skal brukes på tiltak i til sammen ni tunneler som alle er lengre enn 500 meter.
– Å etablere mobil- og internettdekning i de lengste tunnelene på Østfoldbanen vil bidra til en bedre reisehverdag for arbeidspendlere og andre togreisende. Tiltaket vil forhåpentlig gjøre at flere velger å reise med tog, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.
Samarbeid
De kommende tiltakene er en del av et samarbeid mellom Telenor, Jernbaneverket og NSB for å forbedre mobil- og internettdekning for de togreisende. I dette samarbeidet har Jernbaneverket ansvaret for dekningen i tunnelene, NSB i togene og Telenor for resten.
– Jeg tror at kollektivtransport vil få god hjelp av digitaliseringen i årene framover. Å sitte med laptop eller nettbrett gjør at du kan arbeide eller surfe på nett. Da blir tiden mer verdifull sammenliknet med å kjøre bil. Togreiser er kanskje aller mest egnet for arbeid eller surfing på nett. Kupeene har i det store og hele bedre komfort enn buss, T-bane og trikk, sier Solvik-Olsen.
Ni tunneler
Tunnelene som er berørt er disse:
- Bekkelagstunnelen (i Oslo)
- Finstad tunnel (mellom Ski og Ås ved Holstad)
- Kjølstad tunnel A (mellom Ski og Ås ved Slørstad)
- Kjølstad tunnel B (mellom Ski og Ås ved Slørstad)
- Stavengåsen tunnel (mellom Hølen og Kambo)
- Mølleåsen tunnel (rett nord for Moss)
- Fredrikstad tunnel
- Sorgenfri tunnel (mellom Berg og Halden)
- Remmen tunnel (rett før Halden)
- Full dekning på toget kan koste 1,5 milliarder