JUSS OG SAMFUNN

Lover mindre PDF-bruk i bedriftenes anbudskonkurranser

Tjenesten eBevis skal gjøre det enklere for bedrifter å delta i offentlige anskaffelser gjennom at de slipper å sende inn skatte- og firmaopplysninger.

Den nye tjenesten er integrert med Altinn.
Den nye tjenesten er integrert med Altinn. Illustrasjonsfoto: Ole Berg-Rusten, Håkon Mosvold Larsen/NTB Scanpix
15. apr. 2019 - 18:30

Bedrifter som deltar i konkurranser om offentlige anskaffelser, må i dag sende inn disse opplysningene. Takket være den nye tekniske løsningen, skal det nå bli slutt på det, opplyser regjeringen. Tjenesten er utviklet av Brønnøysundregistrene og Direktoratet for IKT og forvaltning (Difi).

– Med eBevis får offentlige oppdragsgivere tilgang til de opplysningene de trenger, uten at bedriftene selv må sende dem inn. Dette er en prosess som fram til nå har vært utført på en «gammeldags» måte, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

PDF

Dagens praksis innebærer at bedriftene sender inn firmaattest og skatteattest på PDF. Dette er opplysninger som de allerede har rapportert til det offentlige.

– Ved hjelp av funksjonalitet i Altinn hentes opplysningene ut digitalt. Dette forenkler anskaffelsesprosessen for både offentlige innkjøpere og næringslivet, sier digitaliseringsminister Nikolai Astrup (H).

For oppdragsgiverne medfører e-bevis også en forbedring fordi opplysningene er i sanntid, slik at det blir lettere å kontrollere om leverandørene er seriøse – for med dagens praksis kan opplysningene være opptil et halvt år gamle, understreker regjeringen.

(©NTB)

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.