Informasjonsdirektør i NextGenTel, Morten Ågnes, svarte i ettermiddag på vår henvendelse angående ruterproblemet som digi.no har omtalt i flere saker i dag.
I en e-postmelding skriver Ågnes at problemstillingen som digi.no peker på, gjelder et svært lite antall av de omtalte ruterne.
– Problemet skyldes en spesiell versjon programvare, som forøvrig er faset ut, opplyser Ågnes.
– Vi har hatt et løp over noe tid for å oppgradere programvaren, et løp som er planlagt sluttført i denne uka, dvs innen i morgen fredag ettermiddag.
Videre skriver Ågnes at NextGenTel på grunn av oppslaget i digi.no har sett det nødvendig å varsle alle kunder som har ruter med gammel programvare, som ennå ikke er oppgradert.
– Kunden kan selv velge å gå inn på egen link på våre kundesider, og foreta oppgraderinger selv. Linken legges ut nå i ettermiddag, skriver Ågnes.
Dersom kunden ikke gjør dette, vil programvaren uansett bli oppdatert automatisk i løpet av kort tid.
– Jeg vil for øvrig bemerke at NextGenTel tar slike sikkerhetsmessige problemstillinger alvorlig, og har derfor arbeidet aktivt med å løse det til beste for våre kunder. Det ligger i sakens natur at offentlig omtale av slike problemer i seg selv tiltrekker seg oppmerksomhet, og vi har derfor valgt å løse problemet fremfor å omtale det i det offentlige rom, avslutter Ågnes.
NextGenTel har ikke oppgitt noe nøyaktig tall for hvor mange kunder som må få oppdatert programvaren i ruteren, men både digi.nos testing og stikkprøver som digi.nos lesere har fortalt om, tyder på at det dreier seg om langt mer enn en håndfull. Problemet har vært kjent i alle fall siden oktober 2009, og i debattinnlegg til de tidligere artiklene om dette saken, fortelles det at problemet også eksisterer i modem fra Inteno som benyttes i forbindelse med fiberbasert bredbånd.
Det har dessuten blitt meldt at også Telenor-kunder kan være berørt av tilsvarende problemer, men informasjonssjef Anders Krokan forteller til digi.no at selskapet ikke benytter modem fra Inteno.
Les også:
- [03.10.2012] Masseangrep mot rutere
- [23.02.2011] Innrømmer å ha somlet med usikre rutere
- [17.02.2011] Nextgentel visste om ruter-tabbe
- [17.02.2011] Nextgentel-rutere åpne for misbruk