TELEKOM

Ludo-kunder mister summetonen

Ventelo har gått lei og gir Ludos kunder en drøy uke å finne en ny leverandør.

Ludo Mobil sine kunder mister summetonen neste uke, varsler Ventelo. Ludo-sjef Idar Vollvik varsler krig.
Ludo Mobil sine kunder mister summetonen neste uke, varsler Ventelo. Ludo-sjef Idar Vollvik varsler krig.
26. jan. 2012 - 10:19

Torsdag morgen ble det klart at teleselskapet Ventelo vil begjære Idar Vollviks mobilselskap Ludo Mobil konkurs. Idar Vollvik på sin side raser mot Ventelo og mener det er de som skylder Ludo penger.

Ludo har leid linjekapasitet av Ventelo, men ifølge selskapet har ikke Idar Vollviks selskap gjort opp for seg. Heidi Egede-Nissen, kommunikasjonsdirektør i Ventelo, forteller til digi.no at de sa opp avtalen med Ludo allerede i sommer. Årsaken var ifølge Egede-Nissen at Ludo ikke betalte for seg.

– Vi har ikke noe ansvar for sluttkundene til Ludo, men vi har valgt å holde tjenesten oppe. Men dette gjør vi bare en drøy uke til, sier Egede-Nissen til digi.no.

Nå varsler Ventelo alle Ludo Mobil sine kunder om at de vil holde tjenesten oppe til og med 3. februar.

– I løpet av denne tiden regner vi med at Ludo-kundene finner ny leverandør. Ventelo vil også kunne tilby kundene abonnement. Dette kan skje enkelt, og uten at det er nødvendig for kundene å bytte SIM-kort, skriver Ventelo på sine hjemmesider.

Dermed må 40.000 Ludo-kunder finne en ny leverandør av mobiltjenester.

Idar Vollviks kommentar til stengingen kommer på mail til digi.no kort tid etter vi snakket med Ventelo.

– Vel... det får vi nå se på!, svarer Vollvik.

Vollvik meldte på sine Facebook-sider at det i realiteten er Ludo som har et krav mot Ventelo. Under kan du lese hele teksten mobil-gründeren la ut:

«LUDO SVARER MED Å BEGJÆRE VENTELO KONKURS

Ludo Mobil AS, er et datterselskap av Ludo Group AS, og har ansvaret for den norske mobilvirksomheten. Ventelo hevder at Ludo Mobil skylder dem penger, mens det i realiteten er motsatt. Ventelo har over lang tid overfakturert Ludo . Dette har sammenheng med at Ludo har en avtale som skal gjenspeile de innkjøpskostnader som Ventelo har.

Ludo oppdaget ved en tilfeldighet at Ventelo hadde fått lavere innkjøpskostnader enn det de hevdet overfor Ludo, uten å la Ludo få tilsvarende reduksjon i prisen. Ludo påpekte dette til Ventelo, og har krevd å få kreditert det overfakturerte beløpet. Hensyntatt dette faktum, er det Ventelo som skylder Ludo penger. Dersom ikke Ventelo krediterer dette beløpet umiddelbart, og trekker tilbake konkursbegjæringen, vil Ludo svare med samme mynt, dvs. å begjære Ventelo konkurs. Vi finner oss ikke i en slik behandling som vi har vært utsatt for av Ventelo.

Vi tror at motivet for Ventelo ved å forsøke å få Ludo konkurs, er at de slipper å kreditere overfaturert beløp.

Ventelo er nå i ferd med å bli solgt til oppkjøpsfondet EQT, kontrollert av den rike og mektige Wallenberg familien i Sverige, og vi er ikke så sikker på at Ventelo har opplyst til EQT at det er en strid om prisen på leveransene. Basert på at slike selskaper som Ventelo ofte verdsettes til 6-8 ganger EBITDA, så kan det hende at EQT har betalt opp mot kr. 150 mill. for mye for Ventelo bare basert på faktureringen til Ludo.

Dersom Ventelo har operert på samme måte mot andre kunder, kan det hende at den prisen som er oppnådd for Ventelo, er flere hundre millioner mer enn den burde være. Det er derfor svært mye penger som står på spill her, og Ludo blir et uskyldig offer her.

Vi gir oss imidlertid ikke så lett, og vil kjempe til siste stund for at rettferdigheten skal seire og sannheten komme frem. Ventelo har over langt tid presset Ludo, og drevet oss fra skanse til skanse, og nå begjærer de oss konkurs.

Som sagt, vi kommer ikke til å gi oss uten kamp.

Vi er nå i forhandlinger med en annen leverandør.

Idar Vollvik»

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.