Prosessor og brikke-produsenter står overfor store omveltninger i de kommende årene. I tillegg til en lang rekke nye teknologier som skal vurderes og eventuelt tas i bruk, vil kundene endre seg sterkt.
For hittil har brikkeprodusenter som Intel, AMD, Motorola, Infineon og norske Nordic Semiconductor designet og solgt for det mest til produsenter av IT-produkter.
Dette endrer seg nå raskt. Gjennombrudd i digitale sensorer og lagring fører til at digitale kamera, TV-dekodere, digitalt lydutstyr som MP3-spillere og biler med digital elektronikk blir stadig viktigere.
Markedet for brikker til konsument-elektronikk vokser mye raskere og vil gå forbi salget til tradisjonelle IT-industri og deres produkter i 2013, spår analyseselskapet Gartner.
Dette vil skape store utfordringer for brikkeprodusentene, for konsumentmarkedet svinger mye mer gjennom sesongene enn det proffe IT-markedet. I tillegg er markedet generelt mye mindre forutsigbart fordi det preges av stadig nye produkter og moter, påpeker Gartner.
Dette vil gjøre at produkter og behovet for brikker kan oppstå og bli borte raskt. For å gjøre vondt verre er prispresset er også mye større på konsumentprodukter, påpeker Gartner.