Det blir i øyeblikket kjørt tre parallelle løp for å redde urban-TV-kanalen Metropol fra skifteretten. Ifølge Jan Erik Pedersen, Metropol-sjef på overtid, er det tre helt nye aktører som har kommet på banen, som ikke har noe med hverandre å gjøre.
- Alle disse er nå i ferd med å sjekke løsninger innad i sine egne rekker. Vi håper på en avklaring i løpet av noen dager, sier Pedersen. Den samme beskjeden kom i forrige uke fra styreleder i Metropol, Jon H. Pran, men da ble det først og fremst dratt frem én hovedinteressent i kappløpet for å redde en norsk TV-kanal. Nå er det altså snakk om tre.
Myndighetene kommer uansett ikke til å gripe inn, verken med støtte til kanalen eller en reaksjon mot statiske skjermbilder som ber folk lese en bok og ta seg en tur i stedet for å se på TV. Metropol fikk nylig en ny lokal-TV-konsesjon for Oslo fra 2003 til 2009 som de kan se langt etter ved en konkurs.
- Så lenge de greier å refinansiere kanalen innen 20. mai, slik de har skrevet i konsesjonssøknaden, er alt i orden. Vi regner jo med at kanalen også er tilbake på lufta innen den tid. De får ikke problemer med å sende i forhold til eksisterende konsesjon, sier avdelingsdirektør Dag Løvdal i Statens Medieforvaltning til digi.no.
Metropol-ledelsen har imidlertid lagt et betydelig større press på seg enn en eventuelt avklaring i mai.
Ifølge Jan Erik Pedersen har alle aktørene bedt om diskresjon, slik at Metropol ikke får lov til å kommentere hvilke som er aktuelle. Metropol-ledelsen brant seg i forrige runde, da kanalen kun var én underskrift fra et TV 2-kjøp. Nå kjører de et litt mindre forhåndsdiskontert løp.
- Jeg vil ikke si noen ting om sjansene til å redde denne kanalen nå. Jeg kommer ikke til å juble før en ny eier garantert er i boks, sier Pedersen og røper at flere av de tre nye aktørene har vært interessert i å få med både Telenor Plus og andre eksisterende norske eiere videre med i TV-racet.
Dermed er det fortsatt et lite lysglimt på skjermen for 24 ansatte og urban-populære serier som MAD-TV og David Letterman.