Buypass hadde i fjor inntekter for 157,8 millioner kroner. Det er en svak oppgang på 2,27 prosent, viser årsregnskapet de presenterer i dag.
ID-selskapet, som eies med like halvdeler av Norsk Tipping og Evry, skriver i en pressemelding at de har foretatt tunge investeringer i innovasjon og utvikling det siste året.
Solid kundevekst fra privat så vel som offentlig sektor har sørget for å øke antallet transaksjoner med nærmere 17 prosent. Samtidig sørger nevnte investeringer for å trekke bunnlinjen ned.
Driftsresultatet for 2013 falt dermed med over 22 prosent til 32,9 millioner kroner.
Administrerende direktør Gunnar Lindstøl sier i en kommentar at de er godt fornøyd med inntektsvekst og resultatet, som ifølge ham er i henhold til deres langsiktige plan.
– Etter jevn vekst både på topp- og bunnlinje de siste årene, brukte vi 2013 til å gjennomføre tunge investeringer som ruster oss for økt konkurransekraft innenfor kjernevirksomheten vår, sier Buypass-sjef Lindstøl.
Mobil øker kraftig
Blant fjorårets høydepunkter var at selskapet vant et anbud om leveranse til sin eier Norsk Tipping av elektronisk ID og betaling i alle kanaler, en kontrakt på fire år med ytterligere fire år opsjon.
På mobil alene økte betalingsvolumet med rundt 50 prosent til 1,5 milliarder kroner i 2013, opplyses det.
– Vi har over 400.000 aktive mobilkunder på vår plattform, et tall som stadig øker. Dette gir oss en svært interessant posisjon innenfor et viktig vekstområde, sier Lindstøl i meldingen.
De hadde for øvrig samme antall aktive mobilkunder i fjor på samme tid. Antallet kunder som har Buypass på enten smartkort eller mobil har heller ikke rikket på seg, og teller som før fortsatt 2,2 millioner personer.
ID-løsningen til Buypass ble i snitt brukt 35 millioner ganger hver måned i 2013, mot 30 millioner i månedlig snitt året før.
Ved årsskiftet hadde virksomheten 55 fast ansatte, samt et ikke oppgitt antall innleide fordelt på hovedkontoret i Oslo og avdelingskontoret på Gjøvik.