Innholdsleverandører og annonsører på Internett har lenge etterlyst felles standarder for sikre trafikkmålinger, men uten at bransjen har klart å samle seg om en felles løsning.
Nå håper MMXI Nordic å få gehør for sin framgangsmåte - i første omgang i Danmark - med en løsning der 1000 husstander får tildelt måleverktøy på sine hjemmedatamaskiner.
Ifølge BizReport har MMXI Nordi engasjert et firma som allerede er i gang med å få sammensatt et såkalt PC-meterpanel bestående av et representativt utvalg på 1000 familier som utgjør basen i MMXIs målinger. Kjønn, alder, nåværende bruk av nettet og husstandsstørrelse er fire av en rekke kontrollvariabler utvelgelsen av deltakere i PC-meterpanelet skal skje etter.
De som blir med i panelet får tildelt en egen programvaresnutt fra MMXI Nordic som så vil registrere den enkelte brukers atferd på nettet, deriblant individuelle adresser, bruk av digitale medier og ulike meldingstjenester.
- Vi skal kunne måle på alle digitale, Internett-relaterte medier, ellers har vi ikke livets rett, sier Morten Lambæk Jensen, leder av den danske delen av MMXI Nordic, til BizReport. Det betyr at målingene skal kunne gjennomføres på PDA-er, WAP-terminaler, TV-set-up-bokser ved siden av ordinære PC-er.
Amerikanske Media Metrix har laget demografiske nettanalyser siden 1996 og har over 700 kunder verden over. I Europa drives virksomheten under navnet MMXI.
- Vår standard er best, og det skal vi signalisere, sier Lambæk som overfor BizReport understreker at de målingene selskapet foretar fordeles i "to vanntette databaser" - en for personopplysninger og en for analysedata. Basene samkjøres ikke.
- Slik må det være. Paneldeltakernes tillit til systemet er avgjørende for MMXIs suksess, erkjenner han
Ved siden av Danmark er MMXI Nordic også på plass i Sverige og planlegger etableringer i Finland og Norge i løpet av de kommende seks til åtte månedene. Selskapet mener det er avgjørende å ha lokal tilstedeværelse i alle markeder for å kunne ta opp kampen mot den amerikanske giganten på området, Nielsen Netratings, som i fjor varslet sterk europeisk ekspansjon i løpet av vinteren/våren 2000.
Les også:
Digitale brukermålinger en nødvendighet
Økonomisk baksmell for Media Metrix
Nettbaserte internett-målinger kommer til høsten
Media Metrix sluker svenske nettmålere
Teknisk knockout på Yahoo!
Europere velger amerikanske Internett-sider
Nielsen vil kjempe om dine brukerdata
Media Metrix vil bli nettets statistikk-konge
Nettmålinger koster hundretusener
Media Metrix vil kartlegge nordmenns nettbruk
Nettbruken opp 9,3 prosent
Nielsen Media kjøpes av hollender