Under halvparten av smartmobilbrukerne bruker penger på mobilapper. Det opplyser Gartner i pressemelding om en undersøkelse blant mer enn 3000 forbrukere i USA, Storbritannia og Kina som ble utført i fjor høst.
Men gruppen som faktisk bruker penger på apper, bruker i gjennomsnitt mer penger enn tidligere. Men det aller meste av veksten skjer i form av kjøp inne i appene, ikke i forbindelse med betalt nedlasting av appen.
Brukbar vekst
I gruppen som brukte penger på apper i fjor, brukte i gjennomsnitt 26 prosent mer penger på kjøp inne i appene i 2016 enn i 2015, i gjennomsnitt 11,59 dollar. Den samme gruppen brukte i 2016 i gjennomsnitt 7,67 dollar på kjøp av apper, bare 4 prosent mer enn i 2015.
Ikke minst blant dem som bruker en del penger på apper, 15 dollar eller mer i kvartalet, skjer det meste av pengebruken inne i appene.
– Dette skyldes for en stor del at fleste apper som man må betale for å laste ned, koster under to dollar stykket, mens aktiveringen av in-app-transaksjoner vanligvis betyr at brukeren har erkjent at appen har verdi og er villig til å bruke mer penger på den, sier Stéphanie Baghdassarian, en forskningsdirektør i Gartner, i en pressemelding.
Aldersgruppen 25 til 34 år er den som i gjennomsnitt brukes mest penger på apper, spesielt inne i appene. Pengebruken faller med alderen, spesielt når det gjelder kjøp inne i appene.
Den yngste gruppen som er med i undersøkelsen, 18 til 24 år, bruker på sin side mye mer penger inne i appene enn på å kjøpe apper, men totalt likevel under halvparten av det de i aldersgruppen over bruker.
Ifølge undersøkelsen bruker kvinner mindre penger på mobilapper enn det menn gjør, og når de gjør det, er det ofte i apper basert på en «freemium»-prismodell hvor man betaler for økt funksjonalitet eller for å bli kvitt reklamen. Men ifølge undersøkelsen er det også slik at kvinner ikke bruker mobilapper i like stor grad som menn.