I går skrev digi.nos Marius Jørgenrud om sin og andres irritasjon over å stadig bli oppleve at man blir møtt med reklame for en mobilapp når man besøker nettsteder med mobilen. Appene er ofte nettstedets egne.
Man skulle kanskje tro at irritasjonen over dette var så stor at effekten av kampanjene ble liten, men nå har det kommet tall som tvert imot tyder på at slik påtrengende reklame er effektivt.
Noen av disse nettstedene tilbyr applikasjonene ved hjelp av Over-The-Air Installs til brukere som logger seg inn på nettstedet med Google+ Sign-In. Over-The-Air Installs gjør slik installasjon svært enkel å gjennomføre.
Flere amerikanske nyhetstjenester, blant annet TechCruch, gjengir nå en uttalelse fra Seth Steinberg, som er produktdirektør for Google+. Han forteller at svært mange takker ja til applikasjonene som blir tilbudt på denne måten.
– Da vi lanserte Google+ Sign-In, ønsket vi å bygge en bro over gapet mellom desktop og mpbil ved å gjøre det mulig for webbrukere å laste ned et nettsteds Android-applikasjon med bare ett klikk ved å bruk vår over-the-air install-funksjon. Siden lanseringen, se vi at 40 prosent av menneskene som blir tilbudt å installere et nettsteds mobilapplikasjon, takker ja. Det er en betydelig fordel for forbrukere, som nå kan få enkel tilgang til sine favorittnettsteder på farten, og for utviklere som opplever større mobilbruk, heter det i uttalelsen fra Steinberg.
Om tallene fra Google+ Sign-In er representative for denne typen virksomhet totalt, er uvisst. Tallene sier heller ingenting om hvor mange som sletter applikasjonen igjen så snart de har funnet ut at den kanskje ikke gir noen merverdi utover det man kan få fra nettstedets mobilutgave.
Les også:
- [14.05.2013] Spar meg for den jævla appen din