Alle ser behovet for å analysere den stadig økende mengden med data i sin virksomhet.
Derimot står det dårlig til med evnen til å gjøre det.
Slik er status for Norge og de andre nordiske landene i en undersøkelse gjennomført av Norstat for SAS Institute og Intel.
Skjulte verdier
Situasjonen ser ut til å være den samme, enten det gjelder privat eller offentlig sektor.
Mange har oppfattet budskapet om at det kan ligge vesentlige verdier godt gjemt i mengden av kundeinformasjon, e-post og innlegg på sosiale medier om sin egen bedrift.
Men verktøy og kompetanse er ikke på plass.
Mer enn 60 prosent av de spurte virksomhetene sier at de har et behov for å analysere slike data, og mange ønsker å gå i gang med big data-prosjekter.
Samtidig oppgir 49 prosent at deres datasenter i dag ikke er kapabel til å håndtere forventet volum eller kompleksitet.
Måle modenhet
Noe av motivet for å gjennomføre undersøkelsen var å måle modenheten på «verktøykassen» Hadoop.
Den er basert på åpen kildekode og er i stand til å håndtere enorme datamengder i klynger av mange tusen datamaskiner i stedet for å bruke dedikert og mer kostbar maskinkraft.
Hadoop bygger på teknologi utviklet hos blant annet Yahoo og Google midt på 2000-tallet. Yahoo betraktes som den største bidragsyteren til prosjektet. Googles viktigste bidrag er et rammeverk for distribuert håndtering av store datamengder, MapReduce.
Her er litt fra arkivet.
Usikkerhet
Norstats undersøkelse viser at to av tre virksomheter mener at de enten må oppgradere eller kjøpe ny infrastruktur for å kunne gjøre noe nyttig med sine store datamengder.
SAS Institute satser på å levere en portefølje av big data-verktøy basert på Hadoop, der poenget nettopp er å unngå de store investeringene.
– Dette tyder på at det råder en usikkerhet rundt valg av teknologi og hvordan man skal komme i gang, sier Henrik Slettene, leder av SAS Institute Center of Excellence i Norden.
Les også: Bedre fotball med big data
Lav andel
Gartner Group har estimert at halvparten av verdens data vil være lagret på Hadoop i løpet av fem år. Og Hadoop vil ligge til grunn for 65 prosent av løsningene for «Advanced Analytics» i løpet av 2015.
I Norden er det derimot bare ni prosent av respondentene som oppgir at de er i gang med Hadoop.
Slettene avviser at det er et tegn på at SAS Institute har satset feil.
– Jeg vil tvert i mot si at vi har truffet blink. Det store flertallet oppfatter at det kan gi en konkurransefordel å bruke analyseverktøy på nye datatyper. Og en tredel av disse har enten Hadoop i produksjon, under implementering eller vil bestemme seg om dette i løpet av året. Derfor kan vår satsing bane vei for Hadoop-baserte løsninger, mener SAS-sjefen.