Apple har kanskje ikke sagt så mye om de innledende salgstallene for Apple Watch enda, men de er uten tvil fornøyde med utvalget av applikasjoner som er tilgjengelige ved lansering av den mye omtalte smartklokken.
Ifølge Apple-sjefen Tim Cook er det allerede over 3.500 applikasjoner tilgjengelige til klokken (via Techcrunch).
Det har vært mulig å utvikle applikasjoner for Apple Watch siden november i fjor, da de første versjonene av verktøyene ble gjort tilgjengelige av selskapet. Det har vært mulig å sende appene til Apple til godkjenning siden slutten av mars i år.
Se også rekordkvartalet: iPhone-salget til himmels. iPad stuper
Det interne målet til Apple skal ha vært å passere de 1000 appene som den første utgaven av iPad hadde da den ble lansert i 2010. Det tallet er åpenbart passert med god margin.
iPhone hadde 500 applikasjoner da App Store åpnet dørene i 2008.
De store er med
Et høyt antall apper er selvsagt viktig for at klokken skal bli en suksess. Smartklokker kan tross alt være genuint nyttige med den riktige programvarestøtten, og det finnes allerede løsninger som lar Apple Watch låse opp hotellrom eller betale for seg, for å ikke å snakke om diverse helserelaterte programmer. Mange av applikasjonene i nettbutikken er imidlertid utvidelser av populære iPhone-programmer - Twitter, Instagram, Shazam, Uber, Yelp og lignende har for lengst lansert sine apper.
Les også: Norske utviklere er klare for epleklokken
Flere norske aktører er også tilstede. Digi.no skrev forrige uke om Watch-applikasjoner fra NSB og den uavhengige utvikleren Trond Rossvoll som har laget en værmeldingsapp. I etterkant har det kommet flere til, både lydappen Capsule.fm og bankløsningen til SpareBank1. Det er strengt tatt bare å forvente seg flere, selv om det fortsatt ikke er kjent når klokken kommer til Norge.