En nyinngått avtale mellom Merkantildata og Digital styrker samarbeidet selskapene i mellom på forhandlersiden. Selskapene har allerede et omfattende distribusjonssamarbeide ved at PC-LAN, som eneste norske distributør, distribuerer hele Digitals produktspekter. Dette gjaldt fra 01.01.97 da Digital Distribusjon AS, distribusjonsselskapet til MBS Fjerndata, fusjonerte med PC-LAN, Merkantildatas distribusjonsavdeling, som ledd i den store fusjonen mellom Merkantildata og MBS Fjerndata.
Dessuten vil MD-applikasjon gå inn på utviklersiden, og utvikle ulike applikasjoner til Digital Alpha plattformen. Det er spesielt fokus i avtalen på nettverksløsninger, og administrerende direktør Tom Adolfsen i Merkantildata vektlegger at dette er et område som blir en stadig viktigere del av virksomheten.
- Nettverk- og nettverksapplikasjoner er et forretningsområde som ligger i overgangen mellom tele- og datatjenester. Jeg tror at dette er et meget viktig område å posisjonere seg i, sier Adolfsen, som ser for seg Merkantildata som leverandør av totalløsninger i grenselandet mellom tele- og databransjen.
- Om noen år kan det godt tenkes at Merkantildata vil formidle tellerskritt, sier Adolfsen som forklarer at nettverksavtalen med Digital i realiteten er en videreutvikling av strategivalget som ble foretatt under oppkjøpet av Upnet.
- Vi hadde griseflaks ved å satse på dette selskapet, som nettopp ligger i gråsonen mellom tele- og databransjen. Det vi gjør nå er å ta ett skritt videre i denne retningen, avslutter Adolfsen.