Småbåter er stadig til bekymring for mange av eierne. Dette er grunnlaget for et kommende produkt fra oppstartsselskapet som beskrivende nok heter SolPumpa. Mange småbåteiere er ikke i stand til å holde daglig oppsyn med båten når den ligger på vannet – for eksempel ved hytta. Overraskelsen kan derfor blir stor når man en dag med flott vær bestemmer seg for å dra på båttur, men oppdager at båten er full av vann eller enda verre, sunket.
Gründer av SolPumpa, Thomas Græsholt, hadde en slik opplevelse, noe som for halvannet år siden fikk ham til å begynne å utvikle en solcelledrevet lensepumpe for småbåter. Den gjør det mulig å holde båten tom for vann, selv i mindre båter uten eget batteri. Andre båteiere syntes dette var en såpass god idé at Græsholt fikk solgt 60 slike pumper, til tross for at det den gang dreide seg om prototype og ikke et ferdig produkt.
Men heller ikke denne pumpa løser alle problemer. Hva om den av en eller annen grunn ikke greier å holde vannet unna? Denne uken, under Sjøen for alle, lanserer SolPumpa en langt mer avansert versjon av pumpa, som kanskje kan fjerne den nevnte bekymringen til båteiere en gang for alle.
Sub-Pump
Pumpa, som kalles for Sub-Pump, skal tilby helt unik funksjonalitet, nemlig støtte for mobilteknologien NB-IoT (Narrowband Internet of Things), en 4G/LTE-basert teknologi spesielt beregnet for tingenes internett. Det vil gjøre det mulig for båteierne å overvåke pumpa ved hjelp av en mobilapp.
Både Telia og Telenor har begynt å ta i bruk denne NB-IoT-teknologien, i alle fall på prøvestadiet. Men mye tyder på at det er Telia som har kommet lengst. Uansett er det Telia som SolPumpa har inngått et samarbeid med. Den første kontakten skal ha skjedd for bare to og en halv måned siden. Enda kortere tid har SolPumpa hatt på seg til å klargjøre det endelige produktet.
– Dette er et ganske stort prosjekt med ekstremt dårlig tid. Det er ikke helt i mål ennå, sier Græsholt.
Les også: Telia Norge først i Norden med ny telestandard
3D-print
Da digi.no i slutten av forrige uke møtte Græsholt og Thor Hammer fra SolPumpa, hadde det bare gått en måned fra selskapet engasjerte industridesignerne hos NewNow til å utforme det ferdige produktet. Samtidig som at intervjuet fant sted, i underetasjen til butikken Unikia like ved Stortinget, kom den første funksjonsmodellen ut av 3D-printeren. En mer «polert» utstillingsmodell var da fortsatt under produksjon..
– Den første NB-IoT-modulen kommer i dag. Den ble ferdigloddet hos 7Sense i Horten i natt, forteller Græsholt under intervjuet.
Selve enheten er format som en liten, gul ubåt. Prosjektleder Joachim Botnen hos NewNow forteller at solpanelet kan tas av og sette på ripa av båten. Pumpa skal også få solid ring, slik at den kan låses fast med en wire. Tanken er at hele enheten skal fungere som en god sykkellås og få tyven til å gå videre.
NB-IoT-modulen har også innebygd GPS-mottaker og prosessor. Selve modemet er levert av Huawei.
Geofencing
– Det gir oss utrolige muligheter innenfor sporing og geofencing, sier Hammer. For eksempel kan eieren bli varslet om båten (eller pumpa) blir stjålet, eller om den har begynt å drive etter at man har gått i land under båtturen.
Græsholt nevner også at produktet kan gi en ekstra trygghet ved at man kan holde øye med tenåringen eller andre som låner båten.
– Vi logger GPS-posisjon, temperatur, batterispenning og tidspunkter for start/stopp av pumpa i minnet. Telias NB-IoT sender ikke permanent, men kopler seg opp til predefinerte tider eller ved hendelser. Det kan for eksempel være hvis temperatur eller batterispenning synker under gitte nivåer, GPS-posisjon går utenfor definert område, etc, sier Hammer.
Om appen forteller han:
– Planen er at man får en aktiv varsling ved slike hendelser, og at man kan gå inn og se på historikken når alt er som det skal – for eksempel få en daglig oppsummering av siste døgn med pumpe driftstid, maksimum og minimum spenning (som kan omregnes til et anslag på kapasitet), minimum temperatur og posisjon på et kart.
– Vi vurderer også kost/nytte ved å implementere en flowmåler for å beregne mer nøyaktig hvor mye vann som er pumpet ut.
Utviklingen av appen har ennå ikke kommet så langt at SolPumpa ønsker at den skal avbildes.
Les også: Sensorer overalt skal få fart på tingenes internett i Norge. Slik virker NB-IoT (Digi Ekstra)
Lang batteritid
Det er flere store fordeler med NB-IoT framfor et vanlig 4G-modem. Blant annet koster NB-IoT-modemet bare en håndfull tiere, men den kanskje viktigste egenskapen er at teknologien bruker lite strøm. Batteriet til selve NB-IoT-modulen skal holde i omtrent ti år.
Også selve pumpa skal være strømgjerrig og kunne holde det gående med det innebygde batteriet i 48 timer uten sol. Ifølge Græsholt skal solpanelet som benyttes være svært effektivt.
Tingenes internett og sikkerhet er i mange tilfeller et uløst problem. Med Sub-Pump er faren kanskje ikke så stor, siden enheten kun sender data ut, og da direkte til Telia.
– Telia setter opp en del grunnleggende tjenester, blant annet autentisering, noe gjør det enklere for oss, sier Hammer.
I tillegg har SolPumpa ferdigutviklet en egen backend-server med API-er til mobilapper (Android og iOS) og en planlagt webløsning.
Mener at markedet er stort
Om markedet forteller Græsholt at det finnes eksisterende løsninger, men at disse er myntet på litt større båter med enten landstrøm eller batteri.
– Det store volumet er de mindre båtene, uten batteri, som man for eksempel har på hytta, forteller han.
Ifølge Græsholt viser undersøkelser at det finnes 890 000 fritidsbåter i Norge, og at 450 000 av disse er i det segmentet som er interessant for SolPumpa.
Men selskapet har ikke tenkt å nøye seg med det norske markedet.
– Vi er i dialog med en distributør i Norge, og med en som har lykkes i USA. Europeisk lansering skal skje under Metstrade Show i Amsterdam i november, forteller Græsholt.
Selskapet har også videre planer.
Planlegger et produkt til
– Vi tenker også å komme med en modul, hvor pumpedelen ikke er så sentral, og som kan kobles andre typer båter. Denne vil kunne kommunisere med andre komponenter ombord i båtene ved hjelp av Zigbee-teknologien, for eksempel til å overvåke motor og drivstofforbruk, forteller Græsholt.
SolPumpa er allerede i kontakt med båtmotorprodusenten Evinrude for å se på mulighetene for å se hvilke motorer som har behov for service og for å forutse kommende feil. Kontakt er også opprettet med et selskap som tilbyr en trådløs dødmannsknapp. Også den kan kanskje integreres.
– Vi kan putte alle mulige sensorer inn i dette. Det er opp til oss å være kreative, sier Græsholt.
– Vi ønsker også å knytte systemet sammen med værdata med prognoser om sol- og vannmengder. Systemet kan da gi beskjed om at eieren må hjelpe til med å lade eller å tømme båten.
– Målet er ikke bare å selge pumpa. Den skal også kunne selges sammen med andre tjenester fra båtforretninger og andre. For eksempel at marinaeiere gis tilgang til å overvåke tilstanden til mange båter, sier Græsholt.
Folkefinansiering
Til tross for at Sub-Pump lanseres denne uken, så er det ikke satt i produksjon ennå. I stedet er planen at den første runden på 200 enheter skal finansieres ved hjelp av folkefinansiering hos Funde.
Forventet utsalgspris for enhetene er omtrent 3000 kroner. I tillegg kommer NB-IoT-abonnementet som karene i SolPumpa antyder at kanskje vil kunne ligge på 400-500 kroner i året.
Målet er å levere de første lensepumpene i juni. Dette er angivelig i samme tidsrom som at Telia skrur på NB-IoT, trolig over hele landet. Men ifølge Græsholt har SolPumpa en backup-plan som innebærer å levere pumpene med vanlig 4G-modem i starten, dersom Telia ikke kommer i mål i tide.
Under Sjøen for alle vil det blitt satt opp egne sendere.
Telia
Digi.no har bedt Telia bekrefte dette disse opplysningene, men noen av svarene vi har mottatt fra Tine Reuterdahl, som leder satsingen på tingenes internett i Telia Next, er lite konkrete.
På spørsmål om når NB-IoT skrus på og faktisk kan ta i bruk, svarer hun:
– Telia lanserte NB-IoT som først i Norden allerede i desember i fjor. Nå venter vi bare på at hardware-produsentene skal tilgjengeliggjøre chipset til markedet. Vi har imidlertid vært heldige og fått tilgang til chipset allerede nå, og har gjort teknologien tilgjengelig for kunder som er del av vår nye partnerskapsmodell og vår strategi om å være en digital tilrettelegger. Dette gjør at de er klare når teknologien slippes til markedet, og at de kanskje får et aldri så lite forsprang på sine konkurrenter.
Om prisen som SolPumpa oppgir for NB-IoT-abonnementet, skriver Reuterdahl at dette kun dreier seg om en mulig sluttpris som Solpumpa ønsker å tilby kundene sine.
– Telia har ikke gått ut med en offisiell prisingsmodell for Nb-IoT ennå. Vi kommer til å slippe en rekke nye teknologier for konnektivitet fremover, så vi må se prisingen av NB-IoT i sammenheng med hva vi har og hva som kommer.
Lover mange nyheter fremover
Interessen for NB-IoT er stor, særlig blant norske oppstartsselskaper.
– Solpumpas produkt er bare et av veldig mange spennende produkter og tjenester vi arbeider med. Etter lanseringen av NB-IoT og partnernettverket i desember har vi hatt store utfordringer med å håndtere alle henvendelsene som kommer til oss. Det er utrolig hvor mye innovasjon som foregår i Norge. Det er også spennende å se at innovasjonen foregår i alle sektorer. For å beskytte våre partnere kan vi dessverre ikke si så mye mer akkurat nå, men vi lover mange nyheter fremover, forteller Reuterdahl
– Det har absolutt vært viktig for oss at norske oppstarter ønsker å ta i bruk tjenesten. Vi har naturligvis sett interessen fra mange store aktører også, men oppstarter og Telia er for tiden en veldig god match, da vi lager andre plattformkomponenter som skal muliggjøre at det blir enda enklere og raskere for dem å utvikle sine produkter.
Som eksempel på dette, nevner Reuterdahl en løsning som Telia nå lager for identitet og samtykke.
– Solpumpa vil generere data, men det er eieren av pumpa som har rettighetene. Det har vært skrevet mye om GDPR [EUs nye personvernforordning, journ. anm.] i media i det siste, og Telia kommer til å tilby en løsning som gjør at mindre og store selskaper enkelt skal kunne be om samtykke fra sine brukere vedrørende bruk av data. Dette er løsninger som gjør at selskapene sparer tid og penger, og enda viktigere er det at forbrukerne enkelt skal få oversikt og kunne håndtere hvilke bedrifter som kan bruke deres data og til hva, avslutter Reuterdahl.
Les også: Telia bygger sensornett basert på Oslos bysykkelstasjoner