Som ventet lanserte Apple i går selskapets første Mac-modeller med selskapets ARM-baserte M1-prosessor. Innen to år skal alle Mac-modellene være utstyrt med en CPU av denne typen.
Fordi M1-prosessoren er basert på en helt annen arkitektur enn x86
«Universelle» binærfiler
I utgangspunktet må all MacOS-programvare derfor bygges på nytt, slik at den blir tilgjengelig som en Universal MacOS Binary, en versjon som kan kjøres på begge prosessorarkitekturer. En relativt enkel oppskrift på hvordan dette kan gjøres, er tilgjengelig her. De universelle utgavene kan bygges med Xcode 12 på både ARM64- og x86
All MacOS-programvare fra Apple selv skal nå være tilgjengelig i den universelle typen. Men det kan ta lang tid før det samme gjelder all tredjepartsprogramvare.
Apple har derfor valgt å gjøre det samme som selskapet gjorde da Mac gikk fra PowerPC til x64-prosessorer, nemlig å tilby en teknologi som oversetter mellom den arkitekturene.
Rosetta 2
Den opprinnelige oversetteren, som ble lansert i 2005, het Rosetta. Den nye heter Rosetta 2 og følger med nye MacOS Big Sur.
Rosetta 2 skal kunne oversette de aller fleste x86
Selv om Rosetta 2 vil fungere i de fleste tilfeller, vil oversettelsen ta noe tid. Det betyr at det kan ta lenger tid å starte programvaren, og den kan kjøre langsommere enn det en Universal-utgave vil gjøre.
Også programvare som er tilgjengelig som Universal MacOS Binary, og dermed inkluderer både ARM64- og x86