Den tyske lavpriskjeden Lidl tapte kampen om norske dagligvarekunder, men i hjemlandet lever konseptet i beste velgående. Kjeden holder også stand i Sverige, Finland og en mengde andre europeiske land.
I Tyskland har billigbutikken nå beveget seg inn i mobilmarkedet. Der kan du nå kjøpe smarttelefon sammen med frossenpizza, melk og brød.
I første rekke dreier det seg om Huawei Ideos X3 fra den kinesiske teknologiprodusenten med samme navn. Prisen er 100 euro som tilsvarer drøyt 750 norske kroner.
Mobilen er med sin 3,2 tommers berøringsskjerm mindre enn mange av konkurrentene, men blir i det minste levert med nyeste Android, altså versjon 2.3 også kalt «Gingerbread».
Huawei i Sverige sier til IDG.se at det kan bli aktuelt å begynne å selge den samme modellen også der, til en pris på rundt tusen svenske kroner.
I Norge har ikke Huawei noen umiddelbare planer om det samme, men vil heller ikke avvise at det kan bli aktuelt senere.
- Det er ingen fastsatte planer om å tilby mobiltelefoner i norske dagligvarebutikker, men vi kikker alltid etter utradisjonelle kanaler. Dette vurderes opp mot volum og risiko. Det er klart man skal ha et bra volum før dette er veldig interessant. Innen det neste halve året er ikke dette veldig sannsynlig her til lands, men jeg avviser det ikke, sier salgssjef for Huawei i Norge, Tor Slørdal til digi.no.