JUSS OG SAMFUNN

Men filmen var ikke død...

Tradisjonell negativfilm holder seg svært godt midt i den digitale kamerarevolusjonen. Etterspørselen etter filmbaserte kameraer er fortsatt stor, og noen videre nedgang i salget er ikke ventet.

24. juli 2002 - 11:52

731.000 kameraer, inkludert 486.000 engangskameraer, ble solgt i Norge i fjor. De 245.000 vanlige kameraene fordeles med en tredel på vanlig film, det nye filmformatet APS, og digitalt. Norske amatørfotografer bestilte i fjor 260 millioner fargekopier, og brukte over tre milliarder kroner på fotorelaterte produkter og tjenester, skriver Newswire i en pressemelding bestilt av Fujifilm.

Norske amatørfotografer tar 70.000 bilder hver dag, og ni av ti husstander har ett eller flere kameraer. Dette viser tall fra Fotorådet. Informasjonssjef Knut Førsund mener at bilder ikke handler om digitale eller filmbaserte kameraer, men om å fotografere.

- De digitale kameraene selger bra, men det lanseres stadig flere filmbaserte kameramodeller. Filmen lever i beste velgående, og dens død ble feilspådd allerede midt på 80-tallet. Hva slags kamera man har, spiller liten rolle for brukere som skal fylle opp fotoalbumet. Det viktige er at kameraet er godt, sier Førsund.

Markedsdirektør Rolf Erik Smith i Fujifilm bekrefter Fotorådets tall.

- Amatørfotografene som sverger til film har intet å frykte. Vi kommer til å selge film i mange år fremover. Den gode gamle negativfilmen selges fortsatt i store kvanta over hele landet, og fabrikkene våre utvikler stadig nye filmer og kompaktkameraer, sier han.

I årets første fem måneder kjøpte nordmenn 3,1 millioner filmruller, hvorav en tredel var APS. I tillegg kommer 245.000 engangskameraer, en økning på 15 prosent fra samme tid i fjor.

- Flere og flere kjøper de svært populære engangskameraene, samtidig som etterspørselen etter merkefilmene også øker. Hittil i år har salget økt med rundt seks prosent, sier Smith.

Preus foto fremkaller 15 prosent av de 10 millioner filmrullene som tas i Norge i løpet av et år.

Kjedeleder Håkon Preus snakker om to forskjellige markeder etter at de digitale kameraene kom:

- Tilbakemeldingene vi får viser at de digitale kameraene brukes der filmkameraet ikke strekker til. Forbrukere som skal laste bilder inn i datamaskinen tyr til digitale bilder, men det digitale kameraet har ikke klart å erstatte enkelheten til filmkameraet. De som har vært skråsikre på filmdøden er ikke like sikre i dag. Vi er overhodet ikke bekymret på filmens vegne. Vi skal fortsatt tilfredstille det markedet i mange år fremover, samtidig som vi ønsker digitalkameraene velkommen, sier Preus.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.