Dersom EU vedtar å forby cookies, små identitetsfiler som lar nettsteder tilpasse informasjonen etter surferen, vil 600 jobber i svensk IT-bransje gå tapt. Det mener Kia, det svenske bransjeforumet for Internett-annonsører.
Kia har gjennomført en undersøkelse blant store nettsteder som TV4.se, Spray, Passagen og DI.se, og konklusjonen er at dersom det kommer et cookie-forbud, vil det senke annonseinntektene med 50 prosent, ifølge Dagens Media.
EU skal ta spion-kaker
EU-kaos om spam og cookies
EU-parlamentet støtter spam og forbyr "cookies"
Kia tenker nå å dra til Brüssel og klage til EU-parlamentet.
- Som annonseringen ser ut i dag, er vi teknisk avhengige av cookies, blant annet for at det skal gå an å styre annonseringen til enkelte surfere. Også den mest eksakte rekkeviddemålingen krever cookies, sier talsmann Mikael Gerbjörn, til Dagens Media.
EUs avgjørelse kommer i mai, og frem til da håper Kia de kan påvirke utformingen av forslaget.