Niklas Zennström ble styrtrik på å selge Skype til den amerikanske e-handelsgiganten eBay for mange milliarder. Der jobber han fortsatt, men ved siden av satser han på å bygge opp en fildelingsbasert TV-tjeneste som har fått navnet Joost.
Joost fikk mye oppmerksomhet da det ble lansert i beta. Her kan du lese om førsteinntrykket digi.no satt igjen med etter å ha prøvekjørt en tidlig utgave: Slik skal Skype-gutta servere deg TV.
I tiden etterpå har det vært relativt stille, selv om det med ujevne mellomrom har kommet meldinger om noen innholdsleverandører som skal vise sitt innhold gjennom Skype.
Les også:
- [18.12.2008] Supergründere gir opp smart idé
- [07.04.2008] Joost dropper verdens-ambisjonene
- [02.10.2007] Oppkjøpet av Skype en svinedyr tabbe
- [19.06.2007] Joost skal ut på alle typer skjermer
- [11.06.2007] Joost kan strupe dagens internett
- [05.06.2007] Joost skaffer seg Ciscos unge lederstjerne
- [11.05.2007] Joost henter mange millioner dollar
- [02.05.2007] Joost får med seg de store TV-selskapene
- [27.04.2007] Skype-gründere kan ha skutt blink igjen
- [19.04.2007] Nå kan du ta i bruk TV-systemet Joost
- [21.02.2007] Joost fikk avtale med mediegiganten Viacom
- [19.01.2007] Slik skal Skype-gutta servere deg TV
- [16.01.2007] Skype-gründernes video-prosjekt får nytt navn
- Faktisk er mulighetene større med Joost enn med Skype. Vi har mange avtaler på plass og omtrent en halv million testbrukere I et intervju med Sveriges Televisjon (SVT), sier Zennström at han har større tro på Joost, enn på Skype.
- Faktisk er mulighetene større med Joost enn med Skype. Det betyr ikke nødvendigvis at vi kommer til å lykkes, men så langt føles det bra. Vi har mange avtaler på plass og omtrent en halv million testbrukere, sier Zennström, til SVT.
- I dag finnes det ingen i innholdsindustrien som ikke tror på internett som distribusjons- plattform Han forteller at tjenesten snart er klar for ordentlig lansering, etter en lengre beta-periode. Det skulle egentlig ha skjedd tidligere, men forhandlinger med innholdsleverandører og annonsører har trukket ut i tid.
- I dag finnes det ingen i innholdsindustrien som ikke tror på internett som distribusjonsplattform, så alle vil inngå avtaler. Spørsmålet er når de vil gjøre det, sier Zennström, til SVT.