Yahoo kunngjorde i går regnskapet sitt for årets første kvartal. Tallene beskrives som de beste siden Carol Bartz overtok som toppsjef i januar i fjor.
Det skyldes ikke omsetningen, som er noenlunde den samme som for et år siden: 1,60 milliarder dollar mot 1,58 milliarder. Men driftsresultatet er økt med 87 prosent til 188 millioner dollar, og Microsoft-avtalen slår ut slik at nettoresultatet er 310 millioner dollar, 2,6 ganger større enn fjorårets førstekvartalsresultat på 118 millioner dollar. Yahoo mottok blant annet 78 millioner dollar fra Microsoft i ekstra kompensasjon for visse utgifter. Salget av Zimbra i januar i år slår også positivt ut på bunnlinjen.
Kostnadskuttene og Microsoft-avtalen begynner med andre ord å virke, slik at Yahoo framstår som avgjort mer lønnsom enn tidligere.
På den andre siden viser den stillestående omsetningen av Yahoo kryper, mens erkerivalen Google flyr stadig høyere. Faktisk falt Yahoos søkrelaterte omsetning med 14 prosent. Det er bannerannonsene på selskapets egne tjenester som redder topplinjen.
Det ligger an til en viss vekst i andre kvartal: Yahoo lover å gjøre 1,7 prosent til 6,8 prosent bedre enn i fjor. Analytikerne lot seg ikke imponere over denne prognosen, og i handelen etter børsens stengetid falt Yahoo-aksjen med 3 prosent.
Les også:
- [19.02.2010] EU og USA klarerer Microsofts Yahoo-avtale
- [13.01.2010] Yahoo gir opp friprog-flaggskip