FORBRUKERTEKNOLOGI

Mer film på norske trippelnett

Både Lyse Tele og iVisjon har tegnet nye avtaler med store filmselskaper om rettigheter til å sende film "on demand".

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
16. nov. 2004 - 08:55

I går annonserte både Lyse Tele og iVisjon at selskapene har gjort avtaler med amerikanske filmgiganter om film som kan vises "on demand" til selskapets kunder.

Selv om avtalene tilsynelatende er helt uavhengige, var det bare timer som skilte de to annonseringene fra hverandre.

iVisjon og SF Anytime meldte i går ettermiddag at de som de første norske selskap har fått rettigheter til å distribuere filmer fra 20th Century Fox på bredbånds-tv (IPTV).

- Den nye avtalen gir våre kunder nyere og bedre filmer rett inn i stua, sier Øyvind Klausen, direktør og ansvarlig redaktør i iVisjon, i en pressemelding.

SF Anytime undertegnet nylig en avtale med 20th Century Fox som gir iVISJON og SF Anytime rettigheter til å vise filmer som Day After Tomorrow, I Robot og Dodgeball fra det tidspunktet disse er tilgjengelig på video-on-demand.

I tillegg får iVisjon umiddelbar tilgang til eldre kassasuksesser som Die Hard- og Hjemme alene-filmene.

- Vi har dokumentert en krypteringsløsning som tilfredsstiller Fox. Dermed får våre kunder et helt nytt spekter av filmer å velge mellom. Innen nyttår vil antallet filmer i vårt nett være tredoblet, sier Klausen.

Fra før har iVISJON filmer fra filmdistributøren Sandrew Metronome og fra SF Anytime, inkludert titler fra Non Stop og New Line Cinema.

iVISJONs kunder kan kjøpe filmene direkte fra tv-en som ”Film på bestilling” – uten å ta turen ned i videobutikken. Filmene spilles av digitalt gjennom et fiberoptisk nettverk. Brukerne kan spole, pause, stoppe og legge inn bokmerker i filmen, som er tilgjengelig i 24 timer.

Bredbåndselskapet Lyse Tele har derimot inngått avtale med den amerikanske filmgiganten Warner Bros. Lyses kunder skal snart kunne sitte foran TV-en og velge og vrake i Warners filmbibliotek.

Lyse Tele skal være det første norske bredbåndselskapet som inngår en avtale med Warner om at filmene kan vises ’’on demand’’ direkte på TV. Med fjernkontrollen kan kundene selv bestemme når de vil se storfilmer som for eksempel Harry Potter eller Den siste samurai. De kan stoppe eller spole tilbake filmen akkurat som med en vanlig video eller DVD.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS
Schneider Electric lanserer Galaxy VXL UPS

- Filmselskapene stiller høye krav, og det er en stor anerkjennelse at vi oppfyller samtlige krav som Warner stiller, sier administrerende direktør Toril Nag i Lyse Tele, i en pressemelding.

Warner Bros. International Television Distribution er en av verdens ledende distributører av film og TV-programmer. Selskapet har lisens på mer enn 45.000 timer med programmer.

- Vi ønsker å finne nye kanaler for å få vårt innhold ut til forbrukerne, og denne avtalen viser at vi har lykkes, sier president Jeffrey R. Schlesinger i Warner Bros. International Television Distribution,

Fra før har Lyse Tele inngått lignende avtaler med filmdistributører som Hollywood Film, Nordisk Film, Sandrew Metronome og Scanbox.

Ifølge iVisjon vil film bli tilgjengelig som video-on-demand etter rundt tre måneder som leie- eller kjøpefilm, noe som kan være et halvt år før den vil vises på betal-tv-kanaler som TV1000 eller Canal+.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Les mer
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra