Microsoft Europa, deriblant Norge, er i ferd med å legge om måten de rangerer og belønner sine samarbeidspartnere.
Omleggingen i partnermodellen er ikke en ubetydelig, for den påvirkere alle som selger eller bruker Microsofts produkter i utvikling. Denne listen omfatter hele 2000 norske IT-selskaper, noe som utgjør med en del unntak mye av norsk IT-bransje.
- Microsoft har hittil praktisert en litt mindre formell modell der vårt samarbeid med den enkelte partner var basert mer på personlige relasjoner og rene tall på hva de omsatte av våre produkter. De nye systemet skal øke målrettingen og gjøre partnervurderingen mer objektiv, sier Jan Kiese, ansvarlig for de største partnerne hos Microsoft Norge til digi.no.
- Den nye partnermodellen innebærer en større fokus på Gull-partnerne, som typisk er de største IT-selskapene i Norge, for eksempel Ementor og Accenture, forteller Kiese. Men vi har en gullpartnere som bare har 15 ansatte.
Gullpartnerne vil få helt konkret mer hjelp fra Microsoft.
- Vi gjør mye markedsføring og har et omfattende program der vi tar direkte kontakt med sluttkunder. Disse salgsmulighetene vil i større grad bli henledet til våre gullpartnere. Disse partnere vil også få tilbud om mer opplæring enn de får i dag. Det er 26 gullpartnere i dag, opplyser Kiese.
Microsoft Norge gjennomfører en gjennomgang av alle sine norske partner i disse dager for å sortere dem.
- Noe vil rykke opp i status og noe vil rykke ned med de nye målemetodene, bekrefter Kiese på spårsmål fra digi.no.
I tillegg til dagens Microsoft Gold Certified og Microsoft Certified Partner-nivåer, innfører Microsoft en nytt og enklere nivå som heter Microsoft Registered Member. Jo lengre opp i hierarkiet du er, jo mer personlig støtte får du og jo mer vil Microsoft markedsføre deg overfor sluttkunder. Partner-rangen din vil også bestemme hvor mye gratis programvare du får, hva du må betale av kurs og hva du blir invitert på av arrangementer i Norge og utlandet.
Microsoft innfører også et nytt system for spesialisering. Før har man bare hatt forskjellige generelle nivåer. Det har dermed vært vanskelig for kunder som henvender seg gjennom Microsoft å få blinket ut spesialister på forskjellige typer løsninger.
Mangelen på sortering på nisjer har også gjort Microsoft støttetiltak med opplæring har vært mindre målrettet. Nå skal Microsoft dele opp og sertifisere sine partnere over 11 kategorier. Disse er:
- Advanced Infrastructure Solutions (nettvekssystemer)
- Learning Solutions (opplæring/kurs
- Business Intelligence Solutions (BI, OLAP og datavarehus)
- Information Worker Productivity Solutions (blant annet portaler)
- Integrated E-Business Solutions ( for eksempel nettapplikasjoner og ehandel)
- ISV/Software Solutions (utvikling og markedsføring av løsninger)
- Lisensadminstrasjon
- Microsoft Business Solutions (ERP-løsninger som Navision og CRM)
- Networking Infrastructure Solutions (Windows Server)
- Original Equipment Manufacturer (PC- og serverbyggere)
- Security Solutions