Digimaker har tegnet en kontrakt med verdens tredje største bilkonsern, DaimlerChrysler. Kontrakten omfatter leveranse av en felles løsning for innholdsforvaltning og internettportal for midtøstenavdelingen til Mercedes Benz, skriver selskapet i en pressemelding.
Leveransen består av en plattform for å lage, dele og publisere informasjon på web. Eksisterende løsninger skal konverteres over i Digimaker 5.0 Content Management NetServer og det skal i tillegg utvikles en egen portal for deler, tilbehør og service. Nytt design med grensesnitt på engelsk og arabisk en del av leveransen.
For Mercedes Benz er Midtøsten det nest største markedet (etter USA) målt i antall solgte biler. Alle importører og forhandlere i Bahrain, Jordan, Kuwait, Libanon, Oman, Pakistan, Qatar, Saudi-Arabia, Syria, Abu Dhabi og Dubai omfattes av kontrakten.
Kontrakten skal ha blitt vunnet i konkurranse med store internasjonale leverandører. Daglig leder Morten A. Evensen i Digimaker sier at avtalen er viktig både i verdi og betyding for videre vekst i markeder utenfor Norge.
– Det er ikke lenger en tilfeldighet at vi vinner kontrakter med internasjonale kunder, sier han og viser til tidligere inngåtte kontrakter med blant andre Financial Times og History Today.
– Avtalen med DaimlerChrysler ser vi på som en bekreftelse på at vi blir tatt på alvor som leverandør av løsninger innenfor Enterprise Content Management sier han i meldingen.
Digimaker har reist seg fra restene til den gamle dotcom-aktøren Nesthood. Selskapet har doblet omsetningen hvert år fra katastrofeåret 2001 og tjener i dag penger. Selskapet har 62 ansatte i Kristiansand, Oslo og Bangalore i India.
– Vi føler nå at vi har en solid plattform å stå på for å kunne ekspandere videre, både i Norge og utlandet. Gjennom partnerskap med lokale leverandører er Digimaker foruten i Norge representert i Danmark, Tyskland, Holland, England og India. Vår strategi er å vokse utenfor Norge gjennom partnere, og vi vil bruke mye ressurser for å sørge for at disse lykkes i sine lokale markeder, sier Evensen.