Da digi.no ringer Merkantildata-sjef Tom Adolfsen¨med forespørsel om hvorfor de har blitt med på den offentlige anbudsrunden på statlig kunnskapsdatabase, innrømmer Adolfsen at han er blitt tatt "off-guard" og henviser til den nye Ementor-sjefen Lars-Erik Johannessen.
Men Johannessen vet heller ikke noe om tilbudet som er lagt inn.
- Det er ikke alle prekvalifiseringstilbud jeg vet om, sier han.
- Og det ligger vel ikke så mye penger i akkurat denne kontrakten, men kanskje heller medieoppmerksomhet, spekulerer han og henviser lenger ned i Ementor-systemet, til Anne-Kathrine Pihlfeldt.
Til slutt får digi.no tak i Pihlfeldt som er direktør for e-Business public i selskapet.
- Vi hadde ikke regnet med å bli ringt opp, sier hun, men innrømmer at de har lagt inn et tilbud, som én av fire tilbydere på statlig kunnskapsdatabase. Navnet til Ementor figurerte i en pressemelding fra Kulturdepartementet som ble sendt ut onsdag ettermiddag.
Sammen med Cappelens sterke medieallianse, Kunnskapsforlaget og Universitetet i Bergen (Institutt for sammenliknende politikk) kan det bli hardere kamp om kunnskapsbasen enn tidligere antatt.
Gulroten som staten har lagt ut etter at Kunnskapsforlaget kunngjorde at de trengte 25 millioner statlige kroner for Store Norske Leksikon på nett, garanterer vinneren av konkurransen i hvert fall én stor kunde: staten vil være fast bidragsyter av betalingsløsningene de to første årene.
Hvordan Ementor skal overbevise myndighetene om at det er akkurat dem som bør få sjansen, ønsker ikke Pilhfeldt å si noe om. Ementor har nemlig bedt Kulturdepartementet unnta tilbudsdokumentet fra offentligheten.
- Vi ønsker å holde kortene tett ved brystet, sier hun.
- Men hvordan skal dere greie å ta innersvingen på Cappelen og Kunnskapsforlaget som er de to eneste kandidatene som er blitt regnet som aktuelle vinnere av konkurransen?
- Vi er helt klart en outsider, men gjør ikke dette hvis vi ikke tror det er en sjanse. Vi anser departementets forespørsel som veldig åpen, og Ementor er jo en helt annen type bedrift enn de to forlagene. Vi er et IT-selskap som etablerer websiter for kundene våre. For eksempel har vi stått for utviklingen av FINN, som jo kan regnes som en form for kunnskapsbase, sier hun.
I tillegg til FINN, har Ementor også bidratt i undervisnings- og kultursektoren med websitene Mao som De norske bokklubbene står bak og Skolenettet, en skoleportal fra Kirke-, utdannings og forskingsdepartementets Læringssenteret.
- Vi har gjort dette vel vitende om at vi er en utfordrer i denne sammenheng. Men ofte er det slik at det er nettopp da man kan få de største overraskelsene, sier Pihlfeldt som mener at dette ikke bare er en prestisjekontrakt hvis de eventuelt skulle få tilslaget:
- Dette er en kontrakt vi kan tjene penger på.