Datatilsynet beordrer Meta, selskapet som eier Facebook og Instagram, til å stanse bruken av nordmenns persondata til overvåkingsbasert reklame.
Den amerikanske teknologigiganten risikerer nå én million kroner i dagbøter om de ikke følger tilsynets vedtak, skriver NRK.
– Vi mener at Meta ikke følger våre personvernregler, sier Tobias Judin i Datatilsynet.
– Vi mener at selve forretningsmodellen de har med å overvåke alt vanlige folk gjør til enhver tid, ikke er i tråd med europeiske personvernlover.
Meta mener på sin side at de handler i tråd med europeiske personvernregler.
– Vi vil vurdere det norske Datatilsynets krav. Men dette vil ikke ha en umiddelbar innvirkning på virksomheten vår, skriver Meta-talsperson Matthew Pollard i en e-post til NRK.
Meta har frist til 4. august med å stanse bruken av persondata. Gjør de ikke det, slår dagbøtene inne. De vil i første omgang vare i tre måneder eller til Meta gjør nødvendige endringer.