FORBRUKERTEKNOLOGI

Microsoft arbeider med iPod-kupp

I følge rykter arbeider Microsoft med et kupp mot Apples iTunes-butikk og iPod-spillere.

10. juni 2005 - 10:39

Microsoft legger nye planer og vil ta i bruk et bredt spekter av nye midler i kampen mot Apples musikkdominans.

Microsoft lanserte sin musikkbutikk på nett i september. Men det er fremdeles Aplles iTunes Music Store som selger klart mest og får mest oppmerksomhet. Applesjef Steve Jobs hevdet nylig at iTunes hadde en markedsandel på 82 prosent i mai for betalt nedlasting av musikk, tross konkurranse fra størrelser som Microsoft, Yahoo, Sony og RealNetworks.

Nå legger Microsoft planene for å gjøre noe med dette. Et viktig virkemiddel er en avtale med rettighetshaverne til musikk.

To ting skal være på vei, ifølge news.com, som viser til kilder som kjenner prosessen.

Et grep som kan bli svært viktig, er at Microsoft visstnok vil forsøke å få til en avtale som gir folk rett til en Microsoft-formattert versjon av alle sanger de har kjøpt på iTunes, slik at de kan spilles av på alle spillere som støtter Microsofts rettighetssystem (DRM).

Dette ville dramatisk endre spillereglene på markedet, og samtidig løse en del fremtidige problemer for den norske åndsverkloven.

Over 400 millioner sanger er nemlig kjøpt på iTunes, og så lenge Apple nekter å la andre, med få unntak, bruke eller lisensiere deres rettighetssystem, Fairplay, så vil kjøperne a disse sangene være låst til apples digitale musikkspillere.

De fleste iPod-eiere synes nok dette er greit i dag, fordi iPod er blant de desidert beste spillerne. Men når de neste gang skal kjøpe seg en mp3-spiller kan de plutselig ikke velge fritt.

Microsoft vil løse denne koblingen uten å bryte opp kopisperren som er innebygd i sangene.

Hvis dette gjennomføres kan det også løse problemer for den norske åndsverkloven. Slik det nå ser ut vil det nemlig bli lov å legge musikk fra en kopibeskyttet CD over på en mp3-spiller, fordi mp3-spillere regnes som relevant utstyr for musikken. Men det er ikke åpnet for å bryte kopisperren på musikk fra iTunes eller MSN Music Store. Men når folk begynner å kjøpe mer musikk på nett, vil det raskt fremstå som urimelig at denne musikken bare skal kunne spilles på en type avspillere.

Å gi lov til å bryte slike sperrer er ikke uproblematisk, så hvis det kan løses ved å gi paralelle rettigheter vil det løse en del problemer. Musikkbransjen kan også ha interesse av en slik løsning, som ikke åpner for brudd på deres kopibeskyttesle.

Musikkbransjen har interesse av å gjøre lovlige versjoner av nedlastet musikk mer attraktivt. Dette kan øke sannsynligheten for at et initiativ som dette kan lykkes. Da unngår de at forbrukere får valget mellom å betale for musikk som låser dem til et format og en spiller, eller å stjele musikk som ikke låser dem.

En interessant utvikling er at analytikere NPD Group nå hevder at iTunes faktisk er i ferd med å ta opp kampen med de store fildelingstjenestene i USA. I mars lastet 1,7 millioner amerikanske husholdninger ned en sang fra iTunes, og det er bare slått av en fildelingstjeneste, hevder selskapet. Tallene deres virker ikke helt solide, men de kan gi en pekepinn om hvor stort lovlig musikk på nett er i ferd med å bli.

Microsoft har lenge markedsført seg som den åpne leverandøren av DRM, blant annet gjennom nettsiden www.Playforsure.com, der de har lister over alle musikkbutikkene og avspillerne som garantert skal fungere sammen. Utvalget er svært stort, og nettsiden skal synliggjøre at Micrsofts DRM gir mer valgfrihet.

Microsoft planlegger videre å lage en abonnementstjeneste for musikk. Flere andre har slike tjenester, men Microsoft har så langt fokusert på å selge enkeltsanger gjennom nettsiden og Windows Media Player.

Microsoft skal nå være i forhandlinger med musikkbransjen om rettigheter for å bane veien for en slik tjeneste.

Microsoft ville ikke kommentere saken direkte overfor news.com.

- Vi synes abonnementsmodellen er veldig interessant. Det er en sak vi vil fortsette å se på, men vi har ikke noe spesifikt å komme med på det nåværende tidspunkt, sa Christine Andrews, produktsjef for MSN, til news.com.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.