En preview-versjon av nettleseren vil bli tilgjengelig en gang i løpet av fredag, bekrefter Microsoft-talsmenn overfor den amerikanske nyhetstjenesten CNN, som skriver at MSN Explorer integrerer både Microsoft Network's Hotmail epost-tjeneste, Messenger og streaming-klienten Windows Media i ett felles vindu.
- Tanken med den nye nettleseren er at den skal være lett å bruke, og ikke minst gjøre det enklere å personalisere arbeidsflaten. Dette skal bli et forlokkende alternativ til America Online (AOL), sier markedssjef Deanna Sanford i MSN til CNN.
Microsoft har i årevis forgjeves slitt for å ta igjen nettgiganten AOL. Den verdensledende Internett-leverandøren har i skrivende stund vel 23 millioner kunder, mens Microsofts egen oppringingstjeneste til nettet kun har fått mellom tre millioner og fire millioner betalende kunder. En tettere integrasjon med epost-tjenesten Hotmail, som etter sigende skal ha 70 millioner registrerte brukere, kan imidlertid skape vei i vellinga for Microsoft, som gjennom Internet Explorer allerede kontrollerer nesten tre fjerdedeler av det samlede markedet for nettlesere.
- Vi får se hva brukerne vil ha. Men inntil videre vil Internet Explorer fortsatt være vårt hovedprodukt innen nettlesermarkedet. MSN Explorer er mer for de som ønsker noe som er enklere å bruke, sier Sanford til CNN.