Forrige uke kom det frem rykter om at Microsoft kommer til å bruke over 100 millioner dollar på kalender-appen Sunrise, som finnes til både iOS og Android, samt i en web-versjon.
Nå bekrefter begge selskapene oppkjøpet.
Microsoft oppgir riktignok ikke kjøpssummen, men forteller at det er på høy tid å tenke nytt i forhold til hvordan man bruker kalender på mobilen. Dette skal henge sammen med Microsofts visjon om nettsky- og mobilfokusert verden.
Oppkjøpet av Sunrise, det nylige oppkjøpet av e-post-appen Acompli, samt utrullingen av den berøringssentriske Office-pakken er alle deler av denne strategien, sier Microsoft. Målet skal være å skape bedre og flottere e-post- og kalenderopplevelse, ifølge selskapet.
Sunrise-appen skal bidra til å fremskynde denne visjonen for fremtiden av kalendere, men samtidig skal den forbli en egen, frittstående applikasjon. Microsoft lover at Sunrise skal fortsatt være gratis og støtte alle tredjeparts-utvidelsene. En av styrkene med kalenderen er nettopp det at den henter inn informasjon fra mange andre tjenester.
Sunrise-grunnleggerne skriver at de i tiden fremover satser stort på å hente inn nye designere og ingeniører og bygge det beste produktet de kan.
Etter at Microsoft kjøpte Acompli, brukte de ikke lang tid på å innlemme teknologien deres i en egen, moderne Outlook-applikasjon til iOS og Android. Dermed er det kanskje ikke urimelig å forvente en ny kalenderapplikasjon fra den kanten om noen måneder.