Microsoft offentliggjorde i går den amerikanske prisen på selskapets digitale mediespiller, Zune. Den skal kommer på markedet i USA den 14. november.
Den veiledende prisen er som ventet 249,99 dollar. Dette er 99 cent mer enn Apple iPod med 30 GB harddisk. Det er derfor ingen tvil om hvor Microsoft vil forsøke angripe Apple i denne runden. Den største forskjellen på de to, bortsatt fra utseendet og programvare, er at Zune har noe større skjerm.
Kvaliteten på Zune-tjenestene til Microsoft vil trolig være avgjørende når selskapet skal forsøke å lokke potensielle kunder til å velge Zune-spilleren i stedet for iPod eller en annen, rimeligere MP3-spiller. Apples helhetlige iPod-iTunes-iTunes Music Store-plattform har vært en suksess. Microsoft utfordring er å gjøre dette på enda bedre måte, eventuelt å tilby noe som tiltrekker de som ønsker en helhetlig plattform, men som er misfornøyde med Apples løsninger.
Les også:
- [22.01.2007] Vurderer europeisk Zune-lansering i år
- [15.09.2006] Planlegger også en Zune-mobil
- [15.09.2006] Microsoft avduket mediespilleren «Zune»
- [18.08.2006] Microsoft skal selge musikk på ny måte
- [11.08.2006] Microsoft tvunget til å lansere musikkspiller
- [24.07.2006] Microsoft lover MP3-spiller til jul
Det er ikke ventet at Zune vil lanseres i Europa før i 2007.