Etterhvert som PCen blir et stadig mer sentralt verktøy også på fritid, har Microsoft sett seg lei på PC-bransjens hang til å lage grå bokser.
For både Apple og enkelte PC-produsenter som har laget røde Ferrari-modeller har vist at design selger.
I forkant av Vista-lanseringen har Microsoft nå sendt ut en designmanual til over 70 store PC-produsenter kalt "Windows Vista Industrial Design Toolkit", skriver Businessweek.
Pro-versjonen av Vista skal i følge Microsoft lanseres i november, men i forrige uke kom det flere indikasjoner på en ny utsettelse.
Les også:
- [28.07.2006] Sjansene øker for ny Vista-utsettelse
Microsoft forsøker ikke å tvinge produsentene, men kommer med veldig konkrete forslag, noe som representerer en klar endring med hvordan samarbeidet mellom Microsoft og PC-bransjen hittil har fungert.
Microsoft og PC-produsentene har i alle år samarbeidet om teknikken inne i maskinene, men Microsoft har så langt aldri lagt seg opp i ytre design.
Microsoft foreslår "kontrastrikt design" med "aksellerte kurver" og to farger: En kullsvart farge som kalles "obsidian" og en veldig iPod-aktig gjennomsiktig hvit. Det er kanskje ikke helt tilfeldig at det er disse to fargene Apples bærbare modeller tilbys i.
Manualen innholder i tillegg svært detaljerte forslag til hvordan både kasser, deksler og knapper både på stasjonære og bærbare PCer kan eller bør se ut.
"Vi vil at folk skal bli forelsket i PCen sin, ikke bare bruke dem til å være produktive og suksessrike", skriver Microsoft i designmanualen.