"Live" er den nye merkelappen Microsoft har satt på mye av det de skal lansere fremover.
Lanseringene er fordelt mellom "Windows Live" og "Office Live". Windows Live er en omorganisering av en rekke personlige og eksisterende Microsoft-tjenester, blant annet Hotmail, Messenger og bloggverktøy.
Office Live er en samling med nettverktøy for bedrifter. Senere i dag åpner Microsoft en testversjon. Målgruppen er selskaper med færre enn 10 ansatte.
Dermed går Microsoft til angrep på et marked blant annet norske Mamut har etablert seg i. Mamut selger primært økonomisystemer til små bedrifter, men tilbyr også enkle domenetjenester.
I følge Microsoft har mer enn 100.000 bedrifter meldt sin interesse for å være betatester.
Microsoft har delt Office Live tjenestene inn i tre kategorier: Office Live Basics, Office Live Essentials og Office Live Collaboration.
Office Live Basics er gratisutgaven. Her tilbys det eget domene, 5 epostadresser med hver sine 2 GB lagringsplass, 30 MB lagring for hjemmesider og opptil 10 GB månedlig dataoverføring. Et enkelt verktøy for webanalyse følger også med.
Mesteparten av pakken vil forbli gratis når tjenesten forventes å være ferdig med betatestingen i november, men Microsoft vil selge tilleggstjenester på abonnementsbasis.
Med Office Live Essentials får man 50 epostadresser, 50 MB lagringsplass for hjemmesider og 25 GB månedlig datatrafikk. I tillegg skal Microsoft tilby 20 enklere forretningsapplikasjoner følger med. Office Live Essentials vil koste penger når betaperioden er over.
Forretningsapplikasjonene kan kjøpes separat gjennom Office Live Collaboration. De webbaserte applikasjonene inkluderer blant annet programmer for kontaktinformasjon, prosjektadministrasjon og reiseregninger.
Ingen av websidene satt opp med Office Live vil vise reklame for websurferne, men brukerne av Office Live Basics vil få se reklameannonser når de selv logger på for å sjekke eposten eller redigere websidene.