Microsoft kom sent inn i kampen og taper fremdeles terreng i krigen om brukere og søke-annonse-inntekter mot Google.
For hverken mulighetene Internet Explorer gir Microsoft til å presse sin søkemotor på brukerne eller lanseringene av mange Live-tjenester har hjulpet. I går varslet Microsoft om at deres Internett-divisjon ikke vil vokse så fort de neste to kvartalene som Microsoft tidligere har spådd.
Veksten justeres fra tidligere 11 prosent til mellom 3-8 prosent. Sagt i klartekst betyr dette at Microsoft ser at de ikke har kontroll og tror de vil fortsette å tape brukere til Google - inntil Microsoft får tid til å lansere noe helt annet enn det de har i dag.
Det finnes ikke internasjonale tall, men amerikanske brukstall fra ComScore avslører situasjonen: Microsoft har tapt markedsandeler på søk lenge og nye tall for desember viser at Microsoft falt ned til 10,5 prosent, mens både Google og Yahoo spiser markedsandeler. Google har i USA en markedsandel på 47,3 prosent.