Microsoft har lenge vært krystallklare på at Bing er et strategisk satsingsområde. Tjenesten har også en sentral plass i mange av selskapets produkter.
Men på bakrommet skal de ha forsøkt å kvitte seg med søkemotoren, ifølge et oppslag i New York Times.
Direktører i Microsoft sendte ut følere for å se om Facebook var interessert i å kjøpe Bing, selv om salget offisielt ikke var sanksjonert av toppsjef Steve Ballmer. Det hevder anonyme kilder overfor avisen.


De to selskapene har allerede et utbredt samarbeid. Bing leverer kart til Facebook, som gir adgang til indeksering av statusoppdateringer den andre veien. Microsoft-eide Skype er dessuten integrert mot Facebook. Microsoft kjøpte også en minoritetsaksjepost i Facebook tilbake i 2007.
Takket nei
Mark Zuckerberg skal imidlertid ha avvist tilbudet. Facebook-sjefen takket nei fordi «de hadde altfor mye annet å konsentere seg om», ifølge New York Times.
Tapssluk
Bing har vært et vedvarende tapssluk for Microsoft. Siden lanseringen i juni 2009 har de brent av over 6 milliarder dollar på søkemotoren, som trass store planer ikke har klart å gi Google den konkurransen Microsoft så for seg.
Etter nærmere tre års drift er Bing fremdeles bare skikkelig lansert i Nord-Amerika. I Norge og alle andre steder er søkemotoren lite mer enn Microsoft gamle og mislykkede «Live Search» kledd i ny drakt og med et beta-stempel.
Les også:
- [07.05.2012] Tieto skal simulere oljeutslipp
- [20.04.2012] Microsoft øker der det synes minst
- [23.09.2011] Har tapt 5,5 milliarder dollar på Bing
- [28.05.2009] - Slaget vil stå mellom oss og Google