Flere brukere som benytter seg av Windows 10 og Microsofts nye Edge-nettleser har den siste tiden oppdaget at Microsoft kanskje er litt desperate når det gjelder å spre ordet om nettopp denne nettleseren.
Når man bruker Edge for å søke etter konkurrerende nettlesere, spesifikt Chrome og Firefox, får man noen ganger en tydelig, sortfarget melding om at Microsoft anbefaler Edge. Meldingen er etterfulgt av en lenke til mer informasjon om nettleseren.
Det er noe uavklart hvor bredt synlig denne meldingen er, og om den i det hele tatt er synlig utenfor USA, men praksisen har uansett vekket reaksjoner.
Rett etter at Windows 10 ble sluppet skrev Mozilla-toppsjefen Chris Beard et åpent brev til Satya Nadella der han uttrykte sin misnøye med hvordan Windows 10 håndterer bytte av foretrukket nettleser. Når man oppgraderer til Windows 10 får man Edge som «default», og må deretter bytte om man ønsker å bruke en annen nettleser fast, uavhengig av tidligere innstillinger. Det falt ikke i god jord hos Mozilla.
Les også: Mozilla er misfornøyd med Windows 10
Det at Microsoft ønsker å fremme sin nye nettleser er jo ikke overraskende eller merkelig, men problemstillingen dukker opp mens det er relativt usikkert hvor stor suksess Edge egentlig er.
Hvor populært?
Det er ingen tvil om at mange oppgraderer til Windows 10, men tallene som analysebyråer kom med forrige uke viser at bruken av Edge har falt siden lanseringen av det nye operativsystemet i juli. Selskapet StatCounter som analyserer blant annet bruken av nettlesere påpeker at Edge nådde sitt høydepunkt sent i juli, og bruken har gått nedover i løpet av august.
Akkurat det er mindre hyggelig nytt for Microsoft, da selskapet satser stort på å ikke bare å få brukere til å oppgradere til Windows 10, men også å bygge et helhetlig økosystem rundt det. Edge er en viktig del av denne strategien.
Les også: Veien videre for Windows 10
Man venter imidlertid flere oppdateringer til Edge i løpet av høsten, blant annet støtte for utvidelser.