BEDRIFTSTEKNOLOGI

Microsoft hamrer løs på Google

Søkegiganten svarer med å fjerne støtte for Windows Phone.

Microsoft har i økende grad begynt å bruke PR-kampanjer med negativ omtale av Google. Så langt har Google i liten grad brydd seg om å svare.
Microsoft har i økende grad begynt å bruke PR-kampanjer med negativ omtale av Google. Så langt har Google i liten grad brydd seg om å svare. Bilde: PantherMedia/James Steidl og digi.no
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
18. des. 2012 - 12:24

Microsoft har det siste året intensivert selskapets svertekampanje av Google. Målet er selvfølgelig å gjøre noen av Googles kunder så skremt eller forarget at de flytter over til Microsofts tilsvarende tjenester.

Et første tegn til den nye PR-krigen var Gmail man, en video hvor Microsoft hevder at Google skanner all e-post for å bruke innholdet til å presentere bedre annonser.

Det har vært kjent siden Gmail ble lansert i 2004 at Google skanner innholdet i e-postmeldingene. Det gjør også Microsoft, blant annet for å luke ut spam og skadevare. Det Google gjør i tillegg, er å bruke ord og uttrykk i meldingene til å velge ut rettede tekstannonser.

Personvern

Et nytt angrep kom like etter at Google i januar kunngjorde endringer i selskapets personvernregler. Microsoft kjørte annonsekampanjer hvor selskapet hevder at det, i motsetning til Google, setter menneskene først. Kommunikasjonssjef i Microsoft, Frank X. Shaw, fulgte opp med å fortelle at Google endringer ville gjøre det vanskeligere for brukerne å beholde kontrollen over egen informasjon.

Google avviste det hele, men innen EU er det en viss misnøye med endringen. Det er fortsatt uklart hvordan dette vil ende.

Microsoft har angrepet Google mange ganger tidligere også, men det har ofte skjedd via stedfortredere eller gjennom henvendelser til helt andre enn Googles brukere og kunder.

Bing it on

Den neste mye omtalte anti-Google-kampanjen fra Microsoft, var en slags blindtest mellom søk i Bing og Googles søketjeneste, «Bing it on». Microsoft hevdet at to av tre egentlig foretrekker søkeresultatene fra Bing, men testene var gjort uten bruk av brukerprofiler og posisjonsdata, noe som i stor grad påvirker søkeresultatene. Med det falt mye av grunnlaget for testen bort, og Microsoft valgte raskt å fjerne hele testen.

Scroogled

I slutten av november lanserte Microsoft kampanjen Have you been Scroogled. Denne har i liten grad blitt omtalt i Norge fordi den dreier seg om Google Shopping, som ennå ikke er rullet ut globalt. I mai ble tjenesten endret fra å være en temmelig ordinær produktlisting-tjeneste til å bli fullstendig basert på betalte oppføringer.

Microsoft mener at Google har forsøkt å skjule denne endringen og at Google med akkurat denne endringen sluttet å ha «Don't be evil» som motto for hvordan selskapet skal opptre overfor brukerne. I kampanjen forsøker Microsoft å få Google Shopping-brukerne til å bruke Bing i stedet for å få «ærlige resultater».

Nettstedet Seach Engine Land skriver at Microsoft har rett, men også at Microsoft glemmer at Bing har det samme problemet, og at selskapet kanskje burde rydde i eget reir før det begynner å kritisere andre.

Bulldoser

Fredag i forrige uke ble det kjent at Microsoft i august ansatte Mark Penn som sjef for stategiske og spesielle prosjekter. I en stor artikkel skriver New York Times (NYT) at Penn skapte seg et navn i Washington ved å fungere som bråkebøtte, rød klut og bulldoser overfor motstanderne til både Bill og Hillary Clinton. Penn er ifølge NYT ansvarlig for både Bing-testen og Scroogled-kampanjen.

– Google bør være forberedt på at alt bortsett fra kjøkkenvasken blir kastet mot dem, sier en ikke navngitt, tidligere kollega av Penn til NYT.

– Faktisk bør de være forberedt på at også kjøkkenvasken blir kastet på dem, sier vedkommende.

Michael A. Cusumano, en professor ved MIT som har vært med på å skrive en bok om nettleserkrigen hvor Microsoft var en sentral deltaker, sier til NYT at ansettelsen av Penn viser hvor alvorlig Microsoft tar denne kampen.

– De drar fram alle sperrene for å gjøre hva de kan for å stoppe Google framgang, akkurat som konkurrentene gjorde mot dem. Jeg antar at dersom Microsoft faktisk kan gro en spire til tvil hos folk om at Google ikke er uhildet og har blitt et slags ondt imperium, er det godt mulig at de vil kunne oppnå resultater, sier Cusumano.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Jill Hazelbaker, en talskvinne for Google, ville ikke kommentere kampanjene til Microsoft overfor NYT, men bekreftet at selskapet har ansatt både lobbyister og markedsførere.

– Vårt fokus er ikke på konkurransen, men på Google og den positive påvirkningen vår bransje har på samfunnet, sa Hazelbaker.

Lobbyvirksomhet

Dette har fått nevnte Frank X. Shaw til å skrive en rekke Twitter-meldinger som er rettet til Hazelbaker. De fleste er gjengitt av Business Insider. Shaw påpeker blant annet at Google har brukt 2,3 ganger så mye penger på lobbyvirksomhet som Microsoft i 2012. Men OpenSecret – kilden til tallene – skriver at bekjempelsen av lovforlagene SOPA og PIPA var de to enkeltsakene Google har brukt mest penger på.

Shaw skriver også dersom det er slik at Google ikke fokusere på konkurrentene, så bør Hazelbaker la styreformann Eric Schmidt få vite om dette, slik at han slutter å gi Microsoft skylden for alle problemene til Google.

Verken Hazelbaker eller Google har svart direkte på disse henvendelsene, men selskapet sender likevel klare signaler til Microsoft.

Vinterrengjøring og Windows Phone

I slutten av forrige uke ble det kjent at Google ikke har noen planer om å tilby flere applikasjoner til Windows Phone 8 og Modern UI-grensesnittet til Windows 8. Men Google kunngjorde også at selskapet ved utgangen av januar 2013 vil slutte å tilby Google Sync til nye enheter, bortsett fra til kunder som benytter en utgave av Google Apps.

Google Sync gjør det mulig for brukere å få tilgang til Google Mail, Kalender og Kontakter via Microsoft Exchange ActiveSync-protokollen. Heretter vil Google i stedet bare tilby slik informasjon via de åpne protokollene IMAP, CalDAV og CardDAV. Endringen har i praksis bare betydning for framtidige brukere av Windows Phone, som i motsetning til blant annet iOS ikke har støtte for CalDAV og CardDAV.

Hvor stor betydning denne endringen vil ha i praksis, kan nok diskuteres. Den kan kanskje få en del brukere som har Gmail som sin viktigste e-posttjeneste, til å vurdere på nytt om Windows Phone er et aktuelt alternativ.

Microsoft kommenterer Googles vinterrengjøring i et blogginnlegg. Det uttrykkes overraskelse over nyheten, men samtidig ønskes Gmail-brukerne velkomne til å få en Outlook.com-konto i stedet. Men det sies ingenting om hvorvidt selskapet har planer tilby støtte for CalDAV og CardDAV i Windows Phone i framtiden.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.