Microsoft strammer nok en gang inn grepet om egne produkter. Fra 1. oktober må alle nye kunder som ønsker å bruke selskapets programvare i nettskyen ut med en ekstra lisensavgift.
Dermed blir det vesentlig dyrere å kjøre virtuelle maskiner i skyen på plattformer som Amazon Web Services, Alibaba, Google Cloud og Azure.
– Det er store og middelsstore organisasjoner med egen serverdrift, som i utgangspunktet vil over på andre leverandører, som rammes av dette. I det store og hele handler det om at Microsoft vil få folk til å velge Azure fremfor AWS og Google, sier skyekspert Ove Bristand i Netintegrate til Computersweeden.
On-premise
Endringen er et grep for å stoppe utviklingen der tradisjonelle datarom med Microsoft-programvare flyttes ut i konkurrerende skytjenester, hevder Bristrand.
«På nåværende tidspunkt gir våre outsoucing-vilkår for on premise-lisenser kundene mulighet til å kjøre Microsoft programvare på maskinvare hos tradisjonelle outsourcingsselskaper.»
Dropper Microsoft: – Like viktig som å bli uavhengig av russisk gass
«Veksten i dedikerte selskaper som leverer disse tjenestene har visket ut linjene mellom tradisjonell tjenesteutsetting og skytjenester. Noe som igjen fører til at on-premise-lisenser i stor grad benyttes på maskinvare i nettskyen.», skriver selskapet på egne hjemmesider om endringen som trer i kraft i oktober.
Omsetningen i markedet for nettskybaserte infrastrukturtjenester (IaaS – Infrastructure as a Service) vokste med 37,6 prosent fra 2018 til 2019.
Globalt ligger omsetningen på 240 milliarder kroner, ifølge analyseselskapet Canalys.
AWS knallhardt ut
Amazon Web Services (AWS) er den desidert største leverandøren av IaaS-tjenester, konkluderer analyseselskapet.
Men hovedkonkurrenten Azure haler innpå. Det siste året har selskapet har økt omsetningen med 63,6 prosent, og markedsandelen har gått fra 15,2 til 18,1 prosent.
Ifølge en rapport fra IDC kjøres det dobbelt så mange Windows-serverinstallasjoner i Amazons nettsky, som det gjør i de konkurrerende tjenestene til Microsoft.
Lisensendringen som innføres i oktober faller derfor ikke i god jord hos ledelsen i Amazon.
AWSs teknologisjef, Werner Vogels går knallhardt ut på Twitter:
– Det er vanskelig å stole på selskaper som hever prisene samtidig som de fjerner en rekke fordeler og begrenser valgfriheten til kundene, skriver han.