Kinas største søketjeneste målt i omsetning, Baidu, annonserte tirsdag et samarbeid med Microsoft. Microsofts søketjeneste Bing skal levere de engelskspråklige søkeresultatene til den kinesiske giganten.
Ifølge Financial Times skal det ikke være noen penger som har byttet eier i forbindelse med avtalen. Bings engelskspråklige søkeresultater vil bli integrert i Baidus tjeneste, og økt omsetning som følge av utvidelsen vil gå rett til det kinesiske selskapet.
Det Microsoft får igjen for avtalen er å få promotert sitt søkeprodukt i det som er verdens største Internett-marked. Per i dag har Bing en markedsandel i Kina på under 1 prosent, ifølge Financial Times som bruker tall fra Analysys International.
Baidu har mer enn tre fjerdedeler av det kinesiske søkemarkedet, mens Google har en andel på nær 20 prosent. Google har trukket seg ut av Kina som følge av landets strenge sensurregler, og driver nå sin tjeneste fra noe mer liberale Hong Kong.
Financial Times skriver at partnerskapet med Baidu understreker Microsofts strategi om en annen fremgangsmåte i det kinesiske markedet enn den Google har kjørt. Google hadde en strategi om å gå alene i markedet, mens Microsoft trekker på lokale partnere for å promotere Bing.
Microsoft hadde tidligere en avtale med Alibaba Group, en b2b nettjeneste, om å levere til deres søkemotor. Dette partnerskapet opphørte imidlertid tidligere i år.
Les også:
- [06.09.2011] Slik skal Dell vinne Kina
- [24.06.2011] Microsoft ligger håpløst langt etter
- [06.06.2011] Kina truer Google
- [05.05.2011] Kina etablerer statlig kontor for Internet